Rick Owens: Merk, ontwerper, geschiedenis en luxe mode
Rick Owens – Een luxemerk dat staat voor esthetiek, kwaliteit en eenvoudige mode. De ontwerper legt vooral de nadruk op ongecompliceerde maar spannende snits en neutrale kleuren zoals zwart, grijs en beige. In het rijk van de glitterende modewereld wordt Owens beschouwd als de “Heer der Duisternis”. Rick Owens is geboren in Californië en zijn mode staat in schril contrast met de clichés van de Amerikaanse staat: diepe donkere nacht en post-apocalyptische glamour in plaats van zonneschijn en geluk. De ontwerper is vooral bekend om zijn samenwerkingen met grote merken, Adidas, Converse en co. Lees alles over de ontwerper in dit artikel.
Rick Owens – Ontwerper
De Amerikaanse ontwerper Rick Owens richtte in 1994 zijn eigen label op, dat naar hem is vernoemd. Daarvoor volgde Owens verschillende ontwerpcursussen aan het Trade Technical College en kopieerde hij ontwerpen van Versace en Montana, terwijl hij zijn eigen stijl ontwikkelde.
Hij verkocht zijn collecties aan grote warenhuizen zoals Barneys. Tot op de dag van vandaag creëert de ontwerper exclusieve mode-, accessoire- en interieurcollecties. In dit artikel kunt u meer te weten komen over het leven van Rick Owens, zijn mode en zijn succesvolle samenwerkingen met Converse, Adidas en anderen.
Geschiedenis van het bedrijf
De ontwerper studeerde twee jaar aan het Otis College of Art and Design in Los Angeles, maar stopte ermee. Daarna volgde hij verschillende ontwerpcursussen. Daar kon hij zijn liefde voor de kunst op een modieuze manier uitdrukken. Een motief dat vandaag de dag nog steeds in zijn collecties voorkomt. Owens had aanvankelijk niet genoeg geld om zijn stukken te presenteren. Via de detailhandelaar Charles, zijn sponsor, slaagde de ontwerper erin in 1994 zijn eigen label op te richten.
Dit leidde aanvankelijk echter niet tot zijn internationale faam. Rick Owens werd eerder bekend in 2001 door een kiekje van Kate Moss dat verscheen in de Parijse Vogue. Owens herinterpreteerde vervolgens zijn label en presenteerde de eerste runway collectie tijdens de New York Fashion Week in 2002.
Bovendien aanvaardt hij een baan als artistiek directeur bij Revillion, de Franse fabrikant van bont- en luxeproducten. In 2003 verhuisde Rick Owens van Los Angeles naar Parijs om aan zijn alcoholverslaving te ontsnappen. Sinds 2006 heeft Owens ook een mannenlijn, een meer vrouwelijke en betaalbare dochterlijn, en de denimlijn ontworpen. Het jaar daarop richtte hij het merk “Palais Royale” op om ruimte te geven aan zijn liefde voor bontdesign. Hij werkt ook als meubelontwerper.
Geschiedenis in een oogopslag
Hier vindt u een korte samenvatting van het verhaal:
- Door de detailhandelaar Charles, was Rick Owens in staat om zijn eigen label te beginnen
- In 2001 werd het label beroemd door Kate Moss, die een jasje droeg van de ontwerper
- 2002 eerste runway collectie in New York
- In 2003, verhuisde de ontwerper van LA naar Parijs
- Sinds 2006 heeft hij andere modelijnen opgericht
Luxueuze uitspraken
Rick Owen’s merk staat voor exclusiviteit en esthetiek. Zijn handelsmerk is kunstzinnige mode met een kleurfocus op zwart. Glamoureuze grunge en extroverte rock’n’roll – deze stijlen bepalen de dragende elementen van de Rick Owens designercollecties. Opvallende materialen zoals denim en leer en contrasterende stud details worden gebruikt. De snitten van de ontwerpen zijn meestal rechttoe rechtaan, met een minimalistisch silhouet. Rick Owens mode zet romantische accenten met delicate materialen zoals zijde. De unieke snijlijnen en details worden perfect geaccentueerd door het neutrale kleurenpalet, dat hoofdzakelijk bestaat uit zwart, wit en beige.
Lijnen
De ontwerper heeft in de loop van zijn succesverhaal verschillende merken opgericht:
Dames: Rick Owens, Rick Owens Lelies, Palais Royale
Heren: Rick Owens Menswear, Rick Owens DRKSHDW
Awards
Bekende onderscheidingen die de ontwerper Rick Owens heeft ontvangen:
- 2002: “Perry Ellis Award for Emerging Talent” van de “CFDA
- 2007: “Rules Breaking Award” van de “Fashion Group International
- 2007: “Cooper-Hewitt National Design Award
Haute Couture – De opperste discipline
Haute Couture – De opperste discipline van de mode. Op maat gemaakte, exclusieve japonnen die met de hand worden gemaakt. De meeste unieke stukken worden in Parijse ateliers gemaakt en twee keer per jaar op een groots podium in Parijs gepresenteerd. De show is waarschijnlijk de enige in de mode-industrie die niet wordt beïnvloed door de drukte van de snelle mode-industrie. De mode boeit door expressie, extravagantie en fascinatie. De ontwerper Rick Owens is succesvol in de haute couture industrie.
Criteria:
- Alleen op maat gemaakte en handgemaakte unieke stukken
- Ontwerpers moeten een atelier in Parijs hebben met ten minste 20 kleermakers
- Er moeten 35 modellen worden voorgesteld per modeshow, die alleen in Parijs mag worden voorgesteld op de door de “Chambre Syndicale” vastgestelde data
Damesmode: Geraffineerde mode
De collecties van Rick Owens worden gekenmerkt door deconstructie en raffinement: luxueuze materialen zoals kasjmier, bont of zijde worden afgewisseld met gewassen leder en niet-afgewerkte naden. Extravagante afwerkingen en lastige details ontmoeten gereduceerde snitten en donkere mystiek. Een verlangen om te behagen is anders. Owens mode lijkt zo willekeurig, alsof het helemaal niet over haar gaat. In feite, elk detail is zorgvuldig gepland. Het monochrome kleurenschema van zwart, bruin en grijs wordt hier en daar onderbroken door tinten van matig groen, rood of blauw.
Klassieke mode
Herfstmode die in je hoofd blijft zitten. De collectie bekoort met eenvoudige kleuren en oversized snits.
Eenvoudig handtas ontwerp
De visie van de ontwerper wordt altijd weerspiegeld in zijn collecties. Accessoires zijn, net als kleding, eenvoudig gehouden. Dit is het perfecte voorbeeld van een eenvoudige maar opwindende tas.
Mannen Collecties
Rick Owens glamoureuze esthetiek komt tot uiting in de kenmerkende stukken in gedempte kleuren met oversized snits. Zijn casual broeken met een lage snit zijn er ook als korte broek met praktische klepzakken. De Californiër creëert ook indrukwekkende metallic effecten in zilver. Dankzij schouderflappen in een kettingmotief kunnen we zeker zijn van de ultieme glam-rock look in zijn bikerjacks.
Oversized jas – Must Have
De nieuwe herfst-/wintercollectie voor heren, die in Parijs werd gepresenteerd, bekoort door haar oversized look in donkere kleuren. Een kleurkeuze die Owens al jaren trouw is gebleven.
Rick Owens x Adidas
Samenwerking met Adidas. Rick Owens werkte van 2013 tot 2017 samen met het beroemde schoenenlabel en herontwierp de klassieke Adidas-schoen.
Modeshow – dubbelzinnige boodschap
“Alsjeblieft, vermoord Angela Merkel – niet doen.” Een mannelijk model toont deze dubbelzinnige boodschap tijdens de Rick Owens modeshow in Parijs, wat voor veel ophef in de media zorgde. Deze woorden waren geschreven op een wit stuk stof dat de jongeman Jera in zijn handen hield. “Het model uitte een persoonlijke mening die niet in overeenstemming was met het bedrijf,” zei Rick Owens.
Samenwerkingen met Converse, Adidas & Co.
De Amerikaanse modeontwerper Rick Owens werkt samen met vele bekende merken zoals Converse, Adidas, Birkenstock en Co. Ontdek meer over de samenwerkingen van Rick Owens en de bekende schoenmerken:
Converse x Rick Owens
Rick Owens toont de eerste samenwerking met Converse. Hij waagt zich van de haute couture in de wereld van sportschoenen en streetwear. Beide partners brengen de Turbodrk Chuck 70 naar een nieuw niveau. De schoen past perfect bij de stijl van Rick Owens, die bekend staat om zijn gedraaide contouren. Het valt meteen op dat de tong extreem verlengd is en de toebox zorgt voor high-fashion referenties. De DRKSHDW x Converse Chuch 70 heeft een driedubbele neus en een dubbele zool. Een duurzaam canvas bovenwerk en co-branding details op de tong en hiel onderscheiden de sneaker ook. De door Owen ontworpen Converse sneaker is in twee kleuren in beperkte oplage verkrijgbaar.
Dr Martens x Rick Owens
De Rick Owens x Dr. Martens samenwerking staat in het teken van Owens’ donkere, ondergrondse esthetiek. Voor de collecties heeft Owens zich uitgeleefd op het rijgen, wat een handelsmerk is van zijn eigen modemerk. Het idee achter de samenwerking is om de filosofie van beide labels te combineren.
Adidas x Rick Owens
Rick Owens’ samenwerking met Adidas is waarschijnlijk de meest populaire en succesvolle samenwerking van de ontwerper tot nu toe. De samenwerking werd aangekondigd in 2013 en liep tot 2017, waarbij Owens zijn eigen lijn van co-branded sneakers ontwierp. De collecties variëren van volledig nieuwe ontwerpen tot herinterpretaties van bestaande Adidas-modellen. Alle ontwerpen zijn trouw gebleven aan de Rick Owens esthetiek. De sneakers zijn niet alleen populair bij Rick Owens-fans, maar ook bij sneakerfans die in het begin misschien wat geïntimideerd waren door de ontwerpen van Owens.
Veja x Rick Owens
Owens heeft een doorlopend partnerschap met het milieubewuste sneakermerk Veja. Waarschijnlijk de zachtste samenwerking die Owens heeft uitgebracht. De samenwerking tussen de ontwerper en het schoenenlabel kwam onverwacht, wat het resultaat van een ongelooflijke, draagbare sneaker des te verrassender maakt. Rick Owens is trouw gebleven aan zijn kleurkeuze en heeft de sneaker uitgebracht in zwart, boterbeige en lichtgrijs. Het algemene ontwerp van de sneaker blijft grotendeels ongewijzigd.
Birkenstock x Rick Owens
Birkenstock is een van de snelst groeiende merken op wederverkoopplatforms zoals StockX. Het merk bereikt dit doel door zijn samenwerkingsstrategie. Samenwerkende ontwerpers als Kith en Rick Owens hebben het sandalenmerk opgewaardeerd en tot een must-have in elke schoenengarderobe gemaakt. Zoals gebruikelijk heeft Owens de vertrouwde Birkenstock sandalen in donkere kleuren gehouden. Sommigen zijn eenvoudiger dan anderen, maar het goede aan deze samenwerking is dat je Rick Owens x Birkenstock draagt. De collectie heeft voor elk wat wils. De ontwerper zelf “Ik ben het eens met de waarden die Birkenstock altijd heeft vertegenwoordigd”. De samenwerkingspartners volgen dezelfde versie van esthetiek.
Interieur & Meubilair
Een rondleiding door de Rick Owens tentoonstelling in het MOCA Pacific Design Center. Interieur- en designdeskundigen Rebecca Mathlon en Marcelyn Gow bespreken de artistieke invloeden in Rick Owens’ meubelontwerp. Owens begon in 2005 voor het eerst te experimenteren met meubelontwerp in zijn huis. Philippe Jousse, een galeriehouder en handelaar uit Parijs, merkte het werk van de ontwerper op en hielp hem de meubelen aan het publiek voor te stellen. Owens interieurcollecties, die bestaan uit stoelen, banken en lampen, krijgen aandacht door ongewone materialen zoals been, hout, hars, beton en co. Opvallend zijn ook de naast elkaar geplaatste vormen met scherpe hoeken en onverwachte krommingen.
Interview – Rick Owens & Vanessa Friedman
Vanessa Friedman interviewt de wereldberoemde ontwerper Rick Owens. Wil je meer weten over de ontwerper en zijn modelabel? Dan is dit de video voor jou.
V&A: Rick Owens
Glamour ontmoet grunge. Hier vindt u alle antwoorden op de meest gestelde vragen over het merk:
Wie is de oprichter van Rick Owens?
De oprichter is Rick Owens.
Wanneer is het merk opgericht?
Het merk werd in 1994 in Los Angeles opgericht.
Waar is de hoofdzetel van het bedrijf?
De hoofdzetel van het bedrijf is sinds 2003 in Parijs gevestigd.
Wat is het handelsmerk van het merk?
Kunstzinnige mode met een minimalistisch kleurenpalet en sombere tinten loopt als een rode draad door alle collecties van Rick Owens. Futuristische ontwerpen gecombineerd met glamour en grunge behoren tot de belangrijkste handelsmerken van het label. Rick Owens omschrijft zijn eigen stijl als “elegantie gecombineerd met een vleugje slungeligheid”. Een gedurfde uitspraak voor iemand die precies de valkuilen van de modewereld kent.
Mode merken zoals Rick Owens: Lijst
Bent u een fan van het luxe modelabel Rick Owens? Bekijk dan onze gids en kom meer te weten over de beste modemerken ter wereld.
Bent u geïnspireerd door Stella McCartney mode? Bekijk dan onze XXL gids en laat je inspireren door ’s werelds top modemerken.
Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Ze kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.
Merken als Rick Owens: Chanel en Prada
Chanel: de blikvanger onder de luxemerken
De mode is heel anders dan de ontwerpen van de concurrentie. Eenvoudige en unieke mode! Het parfum Chanel No. 5 is ook vandaag nog een echte klassieker en staat voor de geur van emancipatie en het zelfvertrouwen van de vrouw. De tweed kledingstukken en gewatteerde lederen handtassen zijn ook vandaag de dag nog een must-have in de luxe-industrie
Prada: al decennia lang een cultmerk
Een label gedefinieerd door onderscheid en luxe. Collecties die zich uitstrekken van minimalisme tot vinatge looks van seizoen tot seizoen. Het luxemerk bloeit weer op nu influencers de oude vertrouwde nylon tas omtoveren tot een nieuwe blikvanger en een must-have stuk van het seizoen.