Reclamefotografie – experts voor mode, technologie, imago en campagne

Reclamefotograaf en productfotografie – Voor veel van onze klanten in Berlijn, Hamburg maar ook München en Keulen is de zoektocht naar de juiste reclamefotograaf of productfotograaf zeer veeleisend. De wensen moeten worden begrepen, alle uitdagingen moeten worden overwonnen. Van planning en organisatie tot het boeken van de modellen, visagiste, styliste, fotostudio en alles wat erbij komt kijken. Wij helpen u met goede contacten uit alle grote Duitse steden.

Raadpleging en conceptie

Wat is belangrijk bij reclame- en productfotografie? Waar moet je op letten en wat zijn de verschillende gebieden voor fotografen? Hier hebben we alle tips voor je volgende shoot. Hier vindt u meer informatie over de producten: Product Fotografie.

Bij reclame- en productfotografie moet het eigen artistieke ego op een laag pitje worden gezet. Uiteindelijk gaat het om de specificaties van de klant of het reclamebureau, algemene normen uit de reclamepsychologie die foto’s interessant maken, vele aspecten waarmee goede fotografen rekening moeten houden bij het plannen en organiseren van een fotoshoot.

  • Wat doet een reclamebureau? Meer over het onderwerp: Reclamebureau

Voor de meeste foto- en videoproducties is er geen tweede kans om te filmen. Alles moet vanaf het begin goed passen.

De eerste stap naar een fotoshoot is altijd een uitvoerig overleg met de fotograaf. Het is niet altijd een kwestie van zuivere diensten. In een eerste gesprek kan ook wederzijds begrip worden gekweekt. In de fotografie, zoals in vele media, moet de klant begrepen worden door de producent.

Na de raadpleging en misschien ook de bevestiging van uw bestelling, is het tijd voor de conceptie en de organisatie van de fotoshoot. Afhankelijk van het feit of het op locatie, d.w.z. buiten de fotostudio, of binnen, d.w.z. in een fotostudio, plaatsvindt, verschilt de planning aanzienlijk. Vooral omdat openluchtproducties afhankelijk zijn van het weer en dus altijd een risico inhouden. Productfotografen hoeven zich deze vraag zelden te stellen omdat zij meestal direct in de fotostudio werken. Hier hebben ze de juiste uitrusting voor licht en schaduw.

Na de locatie komt het team. Beginnend met de assistenten van de fotograaf tot eventuele tweede fotografen of videografen voor grotere producties. Naast de fotograaf en assistenten moeten modellen, haar- en make-up artiesten, stylisten, eventueel extra lichttechnici voor grotere producties, extra modellen en make-up artiesten, maar ook extra apparatuur, technologie en faciliteiten worden geboekt. De boeking wordt dus al snel ingewikkelder dan verwacht. Een ervaren en professionele fotograaf aan uw zijde is daarom van grote waarde bij de voorbereiding en organisatie van de fotoshoot.

Natuurlijk zijn er nog enkele verschillen tussen reclame- en productfotografen en natuurlijk ook tussen de verschillende werkgebieden.

Als u nog vragen heeft over productfotografen en reclamefotografen, kunt u contact opnemen met onze adviseurs. Wij helpen u graag op een eenvoudige manier bij de planning en organisatie van uw fotoshoot en bij de keuze van de beste fotograaf.

Reclamefotografie: Tips voor fotografen Boekingen

Als u voor de eerste keer een speciale reclamefotograaf of productfotograaf zoekt, of het nu voor het thema beurzen en evenementen is, productfotografie in de fotostudio of ook het fotograferen van modellen en influencers, hebben wij hier een klein overzicht voor u met alle belangrijke gebieden van de reclame- en productfotografie. Voor de verschillende banen zijn er natuurlijk ook verschillende uitdagingen waarmee rekening moet worden gehouden. Hoe beter u deze specifieke uitdagingen tijdens het eerste consult aanpakt, hoe sneller en beter uw opnameresultaten zullen zijn.

In tegenstelling tot productfotografie geeft reclamefotografie een veel artistieker beeld rond het product of de dienst. Reclamefotografie kan creatief zijn, maar dat hoeft het niet te zijn. Denk maar aan werknemers shoots, hier heb je veel minder speelruimte als fotograaf. Laten we samen eens kijken naar de diensten van een fotograaf op het gebied van reclame.

Bedrijfsprofielen / Beeldfotografie / Bedrijfsfotografie

De filosofie van een bedrijf vastleggen in een paar foto’s is moeilijk en vereist jaren van oefening en ervaring. In tegenstelling tot de bedrijfsleiders of eigenaars, kennen de fotografen het bedrijf pas vanaf het eerste consult en het laatste bezoek. Maar de klant verwacht perfectie en dat het bedrijf 100% begrepen wordt. Later zijn het vaak details in het plaatje, lijkt het uiterlijk representatief genoeg, sommigen vinden het zelfs een beetje pompeus. Als de fotograaf niet van tevoren is ingelicht over de beeldtaal, kunnen kleine details al snel tot grote misverstanden leiden. Ook hier gaat het om een schone organisatie. Denk er als bedrijf altijd aan om vooraf uw wensen en ideeën te noteren, zodat potentiële fotografen snel een overzicht krijgen en zich zo snel mogelijk een beeld kunnen vormen van u en uw bedrijf.

Bedrijfsobjecten / operationele architectuur

Architectuur heeft meestal een speciale magie. Er zit een idee achter elk gebouw, elke trap en elke gang. Niet alleen architecten hebben zo’n nauwe band met hun eigen pand, maar natuurlijk ook de werknemers en managers. Omdat er verhalen achter elke deur zitten. Bij het fotograferen van bedrijfsobjecten en bedrijfsarchitectuur moet niet alleen rekening worden gehouden met de emotionele ader, maar ook met representatieve aspecten die voordelen opleveren in de concurrentiestrijd om klanten. Hoe hoogwaardiger en betrouwbaarder een bedrijf is, hoe hoger de prijzen kunnen worden vastgesteld, hoe groter de klantenbinding en hoe hoger het aanbevelingspercentage. Daarom is het voor reclamefotografen de moeite waard om in hun reclamefotografie aandacht te besteden aan dergelijke serieuze en representatieve kenmerken.

Steeds meer bedrijven boeken niet alleen een fotograaf maar ook een videograaf voor hun fotografie. Immers, als foto’s meer waard zijn dan duizend woorden, hoeveel is een video dan waard? Niet alleen is bewegend beeld op zich een uitstekend middel om de eigen bedrijfsruimte in scène te zetten, ook het gebruik van drones wordt steeds populairder. Met dronevluchten in 4K-resolutie kunnen bedrijfsterreinen op een sierlijke manier in beeld worden gebracht, wat voorheen nauwelijks mogelijk was. Alleen al de beeldhoek is een duidelijk verschil met de duizenden foto’s die we van onze concurrenten kennen en natuurlijk weer een herkenningspunt. Denk er daarom ook aan om bij het boeken van uw fotografen rekening te houden met nieuwere en modernere vormen.

Drone 4K voor luchtfotografie van het terrein – voorbeeld

Personeelsfotografie / Portretten Raad van Bestuur

Werknemersportretten en bestuursportretten verschillen, afhankelijk van het soort presentatie waarvoor een bedrijf kiest. Het is belangrijk om representatief te kijken naar klanten, maar ook naar belanghebbenden in welke vorm dan ook. Of de stijl nu creatiever is, d.w.z. wat speelser, of wat serieuzer, verschillende facetten kunnen door een fotograaf worden bestreken.

Voor groeiende bedrijven is het belangrijk er rekening mee te houden dat met de komst van nieuwe werknemers in vaste dienst, zij ook een fotograaf zullen zoeken die tijd heeft voor vervolgshoots. Als zij bijvoorbeeld een goedkopere fotograaf buiten hun stad gebruiken, is hij of zij misschien niet meer zo spontaan beschikbaar voor de volgende afspraak als voorheen. Met een gerenommeerde fotograaf kunt u het zekere voor het onzekere nemen voor uw bedrijf.

Werkprocessen / productontwikkelingsprocessen

Het in beeld brengen van werkprocessen en productontwikkelingsprocessen vereist veel inzicht in bewegende beelden in relatie tot personeelsfotografie of architectuur. Hier zijn belichtingstijden, precieze uitlijning van de camera, maar ook de mogelijkheid om producten in een snelle stroom toch scherp op de foto te krijgen, van belang.

Om de processen in het bedrijf zo weer te geven dat ze voor de uiteindelijke bezoeker of kijker gemakkelijk te begrijpen zijn, moet men dus een beroep doen op een ervaren fotograaf. Vele facetten van de commerciële fotografie gedijen op het bewegende beeld. Denk maar aan reclame voor verzekeringsmaatschappijen, een gezin met interactie met elkaar op de bank, plus er is een hond en als rekwisiet de voetbal van het nationale elftal, omdat de verzekeringsmaatschappij op dit moment sponsor is. Over sport gesproken, denk aan sportfoto’s voor mode- en accessoirefabrikanten.

Om processen in beeld te brengen, b.v. in de schoenproduktie, heb je niet alleen ervaring maar ook tijd nodig in verhouding tot een fotoproduktie in een fotostudio, er zijn ter plaatse in de fabriek nog parameters die niet te beïnvloeden zijn. Vaak zijn er bijvoorbeeld nog werknemers ter plaatse, omdat de regelgevers op hetzelfde moment aan het werk zijn. Wij stellen u ervaren fotografen ter beschikking die in hun planning rekening houden met alle belangrijke variabelen en de beste bewegende beelden voor u vastleggen.

Productie betekent niet fabriek: voorbeeld voedsel

Fotografie van beurzen en evenementen

Grote ondernemingen, farmaceutische, mode-, voedings- of zelfs meubelbedrijven, zijn voortdurend aanwezig op handelsbeurzen. Met een grote showruimte, verschillende medewerkers, hostess service en misschien zelfs een presentator die elk uur nieuwe producten presenteert. De vakbezoekers worden uitgenodigd en op de tweede en derde dag is de beurs ook toegankelijk voor het publiek, voor iedereen. Grote inzet en grote emoties, die door de beursfotografen worden vastgelegd. Hier is de bijzondere uitdaging voor de fotograaf om veel verschillende en momenten te fotograferen. Er gebeurt veel op de beursstand en natuurlijk wordt er veel energie, tijd en moeite gestoken in de planning van de stand. De door de fotograaf genomen foto’s moeten dan ook van hoge kwaliteit zijn.

U hebt de fotograaf niet voor de hele duur van de beurs nodig, maar moet zich op één dag concentreren. Op deze ene dag zullen alle werknemers, gastvrouwen en natuurlijk ook extra personeel, zoals presentatoren, op de hoogte zijn van het evenement. Zo kan iedereen voorbereid zijn op deze dag en 100% extra stroom geven voor de camera. Dit bespaart tijd en geld.

Aan het eind van een beurs, nadat de foto’s zijn verwerkt, is er een bijzonder grote selectie foto’s bij het diner. Dat komt omdat er, in tegenstelling tot reclamefotografieklussen voor webwinkels, niet slechts 500 foto’s zijn, maar minder dan 5.000. Ook daarom is het raadzaam een goede fotograaf met ervaring op beurzen aan boord te hebben, want de voorselectie is hier veel waard. Zodat u als klant uiteindelijk geen 5.000 foto’s krijgt, maar een gerichte selectie van 50.

Contact: Reclame- en productfotografie

Wij kunnen u helpen bij elke stap die u zet, dus neem contact met ons op of kom meer te weten over reclamefotografie.