Stone Island: Merk, Geschiedenis & Truien
Stone Island – We houden allemaal van Italiaanse sportkleding in al zijn facetten. Enerzijds zijn het de ontwerpen, de looks en de ongedwongenheid die op de kijker worden uitgeoefend. En aan de andere kant zijn het de uitvindingen en verdere ontwikkelingen. Als je het over innovatieve sportkleding hebt, kun je niet om Stone Island heen. Net als Hugo Boss, Armani en Strellson is dit merk waarschijnlijk een van de bekendste merken ter wereld.
De geschiedenis van het bedrijf
Het bedrijf werd in 1982 opgericht in Ravarino, in de Italiaanse provincie Modena, door de briljante Massimo Osti, kunstdirecteur en intellectueel uit Bologna. Slechts een jaar later kreeg hij gezelschap van Carlo Rivetti, die in 1983 met de GFT 50% van Osti’s bedrijf verwierf en in 1993 samen met zijn zus Cristina het hele bedrijf overnam om het gestage werk dat het handelsmerk van het label was geworden, voort te zetten. In 1983 ontmoette hij Massimo Osti, die bijna toevallig een jaar eerder Stone Island had opgericht.
Zo kwam er een heel bijzondere stof in het bedrijf, een stof met verschillende kleuren aan elke kant die oorspronkelijk werd gebruikt voor de productie van autodekzeilen. Het effect was uiterst interessant, maar had niets te maken met de stijl van de collectie van het bedrijf. Massimo besloot iets bijzonders te doen en ontwierp een collectie van slechts zeven jassen. De beroemde badge, geïnspireerd op militaire rangen, gaf een geheel nieuwe betekenis aan militaire stijl.
De windroos op het logo symboliseert de liefde voor de zee en voortdurend onderzoek. Het succes bevestigt dat Stone Island niet alleen interessant en verkoopbaar is, maar ook trouw is gebleven aan de kleding.
Midden jaren negentig vertrok Massimo en moest er een vervanger worden gevonden voor de ontwerpafdeling van Stone Island. Op een beurs in München maakte het bedrijf kennis met de ontwerper Paul Harvey, een Engelsman die in Italië woont. Hij nam vanaf dat moment het ontwerp van Stone Island over en bleef het label naar zijn succes leiden.
Filosofie van het label
Het motto van Stone Island is “verkenning, experiment en functionaliteit”. Het merk staat voor onderzoek naar vezels en stoffen en innovatieve ontwerpen. Ze bereikten al snel een cultstatus en zijn nog steeds erg populair bij jongeren. Een van de sterke punten van Stone Island is zijn unieke vermogen om het afgewerkte kledingstuk te bewerken. In de loop der jaren zijn meer dan 60.000 verschillende kleurformules ontwikkeld.
Lab en leven – Twee zielen van Stone Island
Lab staat voor continu onderzoek, grondig en zonder beperking. Modificaties en verfijning van vezels en stoffen, waardoor materialen ontstaan die nooit eerder in de kledingindustrie zijn gebruikt. Dit heeft ook aanleiding gegeven tot talrijke projecten, zoals jassen van monofilament nylon, vilt van Kevlar en polyester.
Life staat voor de ervaring, de identiteit, de status van de persoon die Stone Island draagt. Het staat ook voor een sterke esthetiek met een hoge herkenningswaarde, die voortvloeit uit de studie van uniformen en werkkleding.
Het logo
Het modebedrijf dat bekend staat om zijn ongewone logo. De legendarische windroos in het logo staat voor een rijke en gelaagde bedrijfs- en cultuurgeschiedenis. Nieuw nu! Een boek getiteld Stone Island: Storia. Het vertelt het verhaal van het vlaggenschip van de Italiaanse sportkleding aan de hand van nieuwe beelden uit de archieven van het merk. Het geheim van het succes ligt in de exploratie van nieuwe materialen en stoffen en de verdere ontwikkeling van het verven van kleding, waardoor Stone Island kleding zo’n fascinatie heeft voor klanten.
Collectie: De ontwerpen
Stone Island – al jaren eenvoudig en sportief. Een merk dat altijd trouw blijft aan zichzelf. Wil je model worden? Begin vroeg en word model op je 15e of 16e! Laat je inspireren door de nieuwe Stone Island collectie.
Trui – IJs
Een kleur die in 2018 vers op de markt was. Elk kledingstuk in deze kleur werd snel een bestseller. De producten waren in zo’n korte tijd wereldwijd uitverkocht dat ze alleen nog tweedehands verkrijgbaar waren.
Sweatshirt Jasje met Katoenpool
Een sweatshirt met een doorlopende ritssluiting in een zware katoenen fleece.Capuchon met een klein vizier en drukknoopsluiting. Aan de achterkant van de kap twee gekruiste banden. Op de borst zijn twee plooizakken van katoenen gabardine met klep en drukknoop opgenaaid. Paspelzakken met rits en geribde manchetten.
Cargo broek
Cargo broek gemaakt van een lichtgewicht, duurzaam en slijtvast materiaal bestaande uit mechanisch gesponnen nylon vezels. De broek heeft een losse pasvorm en een katoenen jersey voering. Een absolute bestseller bij Stone Island, deze broek is een must-have in elke jonge, stijlbewuste garderobe.
V&A Stone Island
Wat voor merk is Stone Island?
Stone Island is een duur Italiaans herenmerk met eigen winkels.
Van wie is Stone Island?
In 1982 richtte ontwerper Massimo Osti de C.P. Company op, waarvan Stone Island deel uitmaakte. Een jaar later ontmoette hij Carlo Rivetti. Het familiebedrijf nam in hetzelfde jaar 50 procent van het bedrijf over en later zelfs het hele bedrijf.
Waar produceert Stone Island?
Het begin van de productie vindt plaats in de productiefaciliteit in Arizona, daarna gaat het naar Ravarino, Italië, waar de kledingstukken worden afgewerkt.
Is Stone Island alleen voor mannen?
Stone Island is uitsluitend opgericht als mannenlabel. Vermoedelijk komt er ook geen damescollectie, hoewel het label populair is bij vrouwen.
Wie koopt Stone Island?
Moncler, bekend van zeer dure donsjacks, neemt het modemerk Stone Island over voor 1,15 miljard euro.
Wat is er zo speciaal aan Stone Island?
Het bijzondere aan het merk is het eenvoudige en sportieve ontwerp. Mannen in Stone Island-kleding zien eruit als coole “snowboarders” of als mannen die in de zomer gaan surfen.
Merken zoals Stone Island: Tommy Hilfiger & Ralph Lauren
Naast Hallhuber behoren ook Tommy Hilfiger en Ralph Lauren tot de meest gewilde modemerken. Naast dames- en herenmode verkopen deze merken ook tassen, schoenen en accessoires.
Tommy Hilfiger: schoenen, tas, trui en hoodie.
Het merk wordt beschouwd als een van de beroemdste modemerken ter wereld en inspireert elk seizoen opnieuw met hoogwaardige kleding in volledig Amerikaanse stijl. De populaire stijlen met het bekende Tommy Hilfiger logo zijn niet meer weg te denken van de catwalks en de winkels en bieden alles voor baby’s tot volwassenen. Klik voor meer informatie over Tommy Hilfiger en zijn collecties op onderstaande link.
Ralph Lauren: merk, ontwerper, geschiedenis & streetstyle
Ralph Lauren werd bekend door zijn polo-collectie, en sindsdien heeft het merk in alle sectoren golven gemaakt. Het label verkoopt nu kleding voor mannen, vrouwen, kinderen en baby’s. Er zijn ook huishoudelijke artikelen, accessoires en geuren. Klik op onderstaande link voor meer informatie over Ralph Lauren.
Mode merken: Lijst
Als u gepassioneerd bent door luxemerken zoals Stone Island en meer wilt weten over merken, bekijk dan hier onze geweldige gids voor ’s werelds beste modemerken.
Stone Island is een modemerk dat begint met een S. Meer modemerken die met een S beginnen vindt u hier: