Brioni: merk, ontwerper, prestige – het luxepak van de sterren

Brioni – Net als Thom Browne en Ermenegildo Zegna is Brioni een van de hoogste kwaliteitsmerken op het gebied van designer pakken. Brioni werd in 1945 in Rome opgericht door het visionaire duo Nazareno Fonticoli, een meester-kleermaker, en zijn zakenpartner Gaetano Savini, en wordt beschouwd als het meest prestigieuze luxe herenmodehuis ter wereld. In de wereld van de zakelijke luxe mode, zijn de kledingstukken van Brioni de niet-plus-ultra. Veel sterren zoals musici en acteurs dragen ook Brioni pakken. In het volgende artikel zult u meer te weten komen over de geschiedenis van het huis Brioni. Als u meer luxemerken wilt leren kennen, bekijk dan onze merkengids.

Brioni: de geschiedenis van luxe

Het modehuis ontleent zijn naam aan het Istrische eiland, dat in de eerste decennia van de twintigste eeuw werd bezocht door de meest exclusieve Europese jetsetters. De ligging in de internationale hoofdstad Rome, de prominente clientèle, de toenemende belangstelling van de Amerikanen en de naoorlogse boom gaven het modehuis een onmiddellijke impuls. Met gebruikmaking van het beste vakmanschap uit de Abruzzen werd Brioni het model voor de glamoureuze nieuwe continentale look en werd tussen de jaren 1950 en 1960 de maatstaf voor de wereld van het amusement, de instellingen en het bedrijfsleven in Italië en daarbuiten.

Het partnerschap tussen Fonticoli en Savini was een combinatie van technische bekwaamheid en creatief ondernemerschap die van Brioni’s de belangrijkste bestemming voor elitemode maakte. De meest gerespecteerde en machtige figuren uit de samenleving, van Hollywood-iconen tot staatshoofden, stonden in de rij om te worden gekleed door de ambachtelijke kleermakers van het huis, en het merk werd synoniem met status en de levensstijl van een voorname heer.

Hier zie je een merk Brioni pak:

De revolutie van het mannenpak

Het moderne mannenpak werd versterkt door Brioni’s gebruik van stoffen en unieke kleuren, waarin ook materialen uit de haute couture voor vrouwen werden verwerkt. De integriteit van het assortiment van Brioni werd versterkt door het overbodige te elimineren, terwijl de decoratieve schoonheid behouden bleef. Design wordt de nieuwe trend, en Brioni is een stap voor met zijn interpretatie van high fashion.

Het vermogen om te evolueren en de aanvaarding van verandering, waarbij een bijna strenge klassieke precisie wordt gecombineerd met een unieke creativiteit in elke collectie, hebben het voortbestaan van het Romeinse atelier in de loop van de decennia verzekerd en het in staat gesteld zijn leiderschap op nieuwe markten te consolideren. Volledig handgemaakte productie, de garantie van uniciteit, uitmuntendheid in design en service, zeer persoonlijke klantenrelaties, vaak gecombineerd met de knowhow van maatwerk, zijn de essentiële en succesvolle principes van Brioni’s professionalisme en kenmerken zijn werk.

De eerste modeshow van Brioni

In 1952 bezegelde Brioni zijn reputatie als leider in de industrie met de allereerste modeshow voor mannen. De innovatieve silhouetten, die in de weelderige Sala Bianca van het Palazzo Pitti in Florence werden gepresenteerd, overschaduwden de conventionele Engelse stijl die de industrie had gedomineerd en maakten van Brioni de maatstaf voor Romeinse kleermakerij – er was een moeiteloos ideaal van elegantie gecreëerd dat wereldwijd zou worden erkend.

Naarmate het merk sterker werd, bleven de oprichters voorop lopen op het gebied van innovatie en investeerden zij in een nieuwe vorm van productie. In 1959 opende Brioni een atelier in Penne, Abruzzo, om de productiecapaciteit te vergroten en tegelijkertijd de kunst van het kleermaken te behouden. Van hieruit revolutioneerde het bedrijf de upscale kleermakerij zoals wij die kennen, door de productiecapaciteit te verbeteren met behoud van de kenmerkende handgemaakte kwaliteit van het merk.

Internationalisering van het luxepak

In het begin van de jaren tachtig was Brioni het toonbeeld van Italiaanse haute couture en een bijna 40 jaar oud merk dat wereldwijd opereerde. Het bedrijf behield een zeer exclusieve detailhandel met drie winkels, twee in Rome en een derde op Sardinië. De pakken van het bedrijf werden echter tot ver buiten de grenzen van Italië gedistribueerd omdat zij de groothandel ondersteunden die de verkoop van het bedrijf stimuleerde.

Het belang van de Amerikaanse markt voor de financiële groei van de onderneming nam in de loop van het decennium aanzienlijk toe. In 1982 werd een winkel geopend in New York, waarvan het succes de leidinggevenden in Italië ervan overtuigde om kort na het debuut van de winkel een afdeling in de Verenigde Staten op te richten. De winkel bevond zich op 1,5 km van de “Goudkust” van Madison Avenue, het hart van de chique Europese detailhandelswijk van de stad, maar het management van Brioni toonde zich weinig bezorgd over het feit dat de winkel niet aan de Goudkust lag.

Een van de manieren om de verkoop te verhogen was het toevoegen van accessoires aan het assortiment van de onderneming en het ontwikkelen van een kledinglijn voor vrouwen. Een andere manier was het ontwikkelen van een marketingprogramma, wat het bedrijf voor het eerst in zijn geschiedenis deed in het begin van de jaren 1990 toen het begon te adverteren in gedrukte media.

De grootste marketingstap van het bedrijf kwam in 1995 toen Brioni werd gekozen voor het pak dat Pierce Brosnan droeg in de James Bond-film Goldeneye. De ontwerpers Hugo Boss, Ermenegildo Zegna en Giorgio Armani streden om de baan, maar de kostuumontwerper van de film koos voor Brioni nadat hij in een Londense krant een artikel over het bedrijf had gelezen. De aandacht die een in Brioni geklede James Bond trok, bevorderde de merknaam en was een marketingbonanza, waarvan de waarde steeg toen Brosnan in de volgende afleveringen van de James Bond-reeks Brioni-pakken droeg.

Brioni samengevat – Van zijn oorsprong tot vandaag

  • 1910 Master Suits op het eiland
  • 1950 Brioni wordt de maatstaf voor pakken
  • 1952 eerste modeshow
  • 1959 Studio in Penne
  • Internationale distributie 1980
  • 1982 Eerste winkel in New York
  • Jaren ’90 Eerste reclame in gedrukte media
  • 1995 het eerste Brioni pak in de James Bond film “Golden Eye

Brioni: stappen voor de toekomst

Terwijl Brioni zich op de toekomst voorbereidde, was de achting voor de merknaam even hoog als altijd. Hoewel Angeloni herhaaldelijk de groei van het detailhandelsnetwerk van het bedrijf afremde en benadrukte dat de ontwikkeling van een detailhandelsketen geen deel uitmaakte van de toekomst van het bedrijf, groeide het aantal Brioni-winkels niettemin. In 2002 opende het bedrijf zijn eerste vrijstaande dameswinkel in Milaan, in datzelfde jaar gevolgd door een tweede dameswinkel in New York.

In 2004 organiseerde Angeloni een polotoernooi op het gelijknamige eiland, waarbij spelers uit Zuid-Amerika werden ingevlogen om de glamoureuze tijden te herbeleven die Brioni 80 jaar eerder hadden gekenmerkt, in wat een jaarlijks evenement zou worden. Angeloni plande de bouw van gastenvilla’s om de rijke deelnemers aan het evenement te huisvesten. De aanwezigen van het eerste evenement waren typerend voor de exclusiviteit van een Brioni-klant. Op de gastenlijst stonden graaf Alvaro de Marichalar, een zwager van prinses Elena van Spanje, Winston Churchill III en vastgoedmagnaat Oliver Rothschild.

Veel gestelde vragen over Brioni

Hier vindt u de meest gestelde vragen op het internet.

Wie is de eigenaar van Brioni?

Brioni is een Italiaanse ontwerper van luxe herenkleding en is internationaal bekend om zijn handgemaakte herenkostuums in het hoogste prijssegment.

Wanneer werd Brioni opgericht?

Brioni werd in 1945 in Rome opgericht door het visionaire duo Nazareno Fonticoli, een meester-kleermaker, en zijn zakenpartner Gaetano Savini

Wat doet Brioni?

In de wereld van de zakelijke luxe mode, zijn de kledingstukken van Brioni de niet-plus-ultra. Veel sterren zoals musici en acteurs dragen ook Brioni pakken.

Merken zoals Brioni

Hier vind je merken die vergelijkbaar zijn met Brioni.

Thom Browne / Thom Browne Videos

Luxe pakken van extravagantie. Thom Browne is ook een van de topplekken in dit gebied. Het verhaal en nog veel meer in onze Thom Browne artikelen.

Ermenegildo Zegna

Ermenegildo Zegna is ook een van de meest populaire designer pakkenmerken. Lees ons artikel over het merk om meer te weten te komen over de geschiedenis ervan.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Brioni en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Ze kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.