Raf Simons – Menswear, Sterren & Luxe Street Style

Raf Simons – “Niet weten wat er komt is toch heel romantisch”. Het herenkledinglabel Raf Simons werd in 1995 opgericht. De Belgische ontwerper put veel inspiratie uit de rebelse jeugdsubculturen van de jaren negentig en probeert die, net als andere modemerken, te combineren met de precisie en technieken van de traditionele herenmode. Hij is voortdurend op zoek naar een herdefinitie van mannelijkheid, en persoonlijke uitspraken over individualiteit zijn een integraal onderdeel van zijn creatieve proces. Ondanks zijn constante zoektocht naar innovatie, blijven de fundamentele elementen van het merk Raf Simons bestaan. Moderne proporties, klassieke constructies en unieke, hoogwaardige stoffen, ontworpen met de zelfbewuste buitenstaander in gedachten. De mode van Raf Simons staat bekend om zijn slanke, lineaire silhouetten. Daarom dragen vrouwen ook graag een of twee stukken van de modeontwerper. Zijn uiterlijk kan worden omschreven als jong en vooruitstrevend. Maar wie zit er achter het merk Raf Simons? En welke invloed heeft de mode op de scène gehad? Ontdek dit en nog veel meer in dit artikel over Raf Simons.

Overview hide

Ontwerper Raf Jan Simons: industrieel ontwerper uit België

Wie ontwerpt Raf Simons? Raf Jan Simons, geboren in 1968 in het Limburgse Neerpelt, studeerde industriële vormgeving in Genk, België, waar hij in 1991 afstudeerde. Na zijn stage bij Walter van Beirendonck, waar hij onder meer showrooms voor collecties ontwierp, begon hij uiteindelijk meubels te ontwerpen voor galeries en particuliere opdrachtgevers. Op aanraden van het toenmalige hoofd van de modeschool van de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, en zonder enige voorafgaande beroepsopleiding, stapte hij enkele jaren later over naar de mode.

De carrière van de ontwerper

Na zijn doorbraak met zijn merk Raf Simons, was hij van 2005 – 2012 creatief directeur bij Jil Sander. Van 2012 tot 2015 volgde hij John Galliano op als artistiek directeur van de damescollecties van Christian Dior. In 2016 – 2018 was hij als Chief Creative Officer verantwoordelijk voor het design van Calvin Klein. Daarna werd hij co-creative director bij Prada vanaf april 2020. Hij gaf ook les als docent aan de Universiteit voor Toegepaste Kunsten Wenen van 2000 tot 2005 en leidde daar de modeklas.

Hier ziet u een foto van Raf Jan Simons:

Hier nogmaals een overzicht van zijn activiteiten in de modesector

  • 1995: Eerste collectie voor Raf Simons
  • 2000 – 2005: Docent aan de Universiteit voor Toegepaste Kunsten Wenen
  • 2005 – 2012: Creatief directeur bij Jil Sanders
  • 2012 – 2015: Artistiek Directeur van de damescollectie bij Dior
  • 2016 – 2018: Chief Creative Officer voor Design bij Calvin Klein
  • Vanaf 2020: Co-Creative Director bij Prada

Geschiedenis van het merk: Invloed op heden & moderniteit

Voordat we u enkele van de beroemdste Raf Simons meesterwerken voorstellen, leert u eerst de geschiedenis van het merk kennen en hoe het in de loop der jaren is veranderd. Wat maakt Raf Simons zo bijzonder? De invloed van Raf Simons op de hedendaagse en moderne mode is groter dan je denkt, dus het is belangrijk om te begrijpen waar het merk vandaan komt, welke inspiratiebronnen het heeft en hoe het zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.

Rebelse jaren ’90: begin van Raf Simons

Raf Simons debuteerde op het modetoneel met zijn eerste collectie in 1995, ‘Raf’ genaamd, die hij eerst in Antwerpen en vervolgens in Milaan presenteerde. De eerste collectie bestond uit slanke, lineaire silhouetten met citaten uit punk en goth. In de New York Times werd Simons in de traditie van Helmut Lang gecrediteerd als de uitvinder van het nadrukkelijk smalle herensilhouet, dat vanaf eind jaren negentig steeds gebruikelijker werd in de herenmode en waarmee ontwerper Hedi Slimane uiteindelijk vooral beroemd werd bij Dior Homme.

Jaren 2000: millenniumwisseling en doorbraak

Vanaf maart 2000 nam Simons, wegens de druk om zijn modebedrijf te laten groeien, een sabbatical van een jaar waarin hij zijn modelabel liet rusten. Tijdens de modeshows in Parijs laat Simons zijn ontwerpen uitsluitend demonstreren door onprofessionele modellen die hij op straat in de buitenwijken rekruteert.

In de herfst van 2001 keerde Simons na zijn sabbatical van een jaar terug naar de mode. Een nieuw productiepartnerschap stelde hem in staat zijn team in te krimpen en nauwer samen te werken met zijn medewerkers. Het resultaat was de hypergestileerde collectie van urban radicals voor de herfst van 2001, een afwijking van de slanke, slungelige vormen van Simons’ vroege werk. Alles wat oversized was – bomberjacks, hoodies, gestreepte coltruien, broeken – vormde het leeuwendeel van de collectie, en de modellen waren volledig met capuchons afgezet en in kledingstukken gewikkeld. Het provocerende concept van de “modieuze terroristen” werd ook bekritiseerd omdat de collectie twee maanden vóór de aanslag op de Twin Towers in september van hetzelfde jaar werd uitgebracht.

Natuur-esthetiek & Politieke Kunst

Simons’ daaropvolgende herfst/wintercollectie “Virginia Creeper” is ook een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Legendarische kledingstukken, waarover u later meer te weten komt, en de geboorte van Raf Simons signatuurjassen vinden hier voor het eerst een voet aan de grond. De in Noord-Amerika inheemse Virginia creeper is een onstuitbare, bladverliezende klimplant die in de herfst verandert van rijk groen in een caleidoscoop van rode en roodbruine tinten. In botanische boeken staat dat de klimop de vriendelijkere, minder giftige neef is van de gifsumak.

De herfstcollectie 2002 van Raf Simons, genoemd naar de wijnstok, is een vriendelijker kijk op de natuur en het milieu dan zijn lentecollectie 2003, die een knipoog is naar overconsumptie en vervuiling.

Hier is een foto van de herfstcollectie 2002 “Virginia Creeper”:

Midden jaren 2000: de Raf Simons revamp

Simons, die ooit werd geabsorbeerd door radicale punkiconen en slogans, heeft zijn referentiekader nu verlegd naar een vroegere periode: namelijk het moment waarop luxueuze ontwerpen en klassieke zakelijke mode elkaar ontmoetten. Met een kleurenpalet dat beperkt is tot zwart, wit en lichtgrijs, uitte hij zijn kleermakerij in ongecompliceerde, luxueuze pakken en jassen die een Gattaca flair uitstraalden. Daarna explodeerde de slankheid in drievoudig gestrikte leren broeken, topjes met funnelhals en enorme witte jassen die zweefden als engelenvleugels. Simons voegde deze optimistische noten toe aan deze collectie en bracht een verbluffende show die aanvoelde als een nieuw begin voor hem.

Voorbeeldige look van de voorjaarscollectie 2005:

15e verjaardag: hommage aan Martin Margiela

De eerste modeshow die Raf Simons zag, was de derde collectie van Martin Margiela in 1991. Hij was zo ontroerd dat hij huilde, en op dat moment besloot hij dat hij ook modeontwerper wilde worden. Dit moment was zo bepalend voor hem dat hij zijn eigen 15e jubileumshow vanavond in Parijs een eerbetoon noemde. De tailoring, waarbij hij overbodige zaken zoals mouwen wegliet, is een handelsmerk van Simons. Hij heeft al collecties ontworpen waarin de nadruk ligt op wit, intense kleuren en sport, die ook allemaal in beide shows te zien waren.

Maar de show was allesbehalve een retrospectief. Simons heeft altijd het orthodoxe uitgedaagd, door te deconstrueren en te reconstrueren in naam van het nieuwe. Hier was het dominante motief de ritssluiting, enorme industrieel uitziende versies die over de rug liepen. Zoiets groots smeekt om te worden uitgetrokken, en zo’n open uitnodiging tot onthulling leek de kern van de collectie te zijn. Zijn jubileumcollectie leek de mogelijkheden voor creativiteit te belichten die voor hem, net als voor iedere andere ontwerper, nog steeds bestaan. Wie weet was er wel iemand in het publiek die vond dat deze show zijn eigen “Eureka!”-moment was, net als Simons bijna twee decennia eerder met Margiela deed.

Foto van de lentecollectie uit 2011:

2016: Moderniteit ontmoet verleden

Er is een medeplichtigheid tussen de zeer jongeren en de zeer ouderen. Dit is duidelijk voor iedereen die wel eens grootouders met hun kleinkinderen heeft gezien. De mode-industrie, geobsedeerd door jeugd en nieuwigheid, is de laatste plaats waar men een scherp commentaar op deze verhouding zou verwachten. Toch vangt Raf Simons juist deze aspecten met zijn lente 2016 collectie.

De kappen waren de grootste indicator. De helft van de modellen liep met geruite hoofden die het zicht zo belemmerden dat er minstens een paar van de verhoogde catwalk zijn gevallen. Ook zijn kappen waren gesneden uit de stof die oude mannen zouden kiezen voor maathemden. Hij was een verband aan het leggen tussen verleden, heden en toekomst. Het was abstract, om precies te zijn. Er was veel gebreide kleding van grootvader, waarvan sommige aan elkaar was genaaid om de levensduur letterlijk te verlengen, andere stukken waren gekrompen tot crop tops voor soul boys.

Raf heeft zijn grootvaders nooit gekend, maar hij leerde hun mode eigenaardigheden kennen via foto’s. Dat was zijn belangrijkste inspiratie voor deze collectie:

2020: buitenaardse mode

De voorjaarscollectie van Raf Simons, Solar Youth genaamd, had een vervoerende, emotionele kwaliteit omdat de mensen die hij portretteerde niet meer in onze wereld leken te leven, maar zich kleedden alsof ze nog steeds een deel ervan vasthielden. Beginnend met Blade Runner – dat in 1982 werd opgenomen en zich in 2019 afspeelt – en met andere vertellende tussenstops, waagde Simons zich verder dan zijn obsessie met een verkwiste jeugd. Dat verklaart misschien waarom haar kleren afwisselend elegant, nostalgisch en vaag sci-fi waren.

Onder de smetteloze, imposante jassen in militaire stijl zaten zilveren, hooggesloten onderkleren. Zelfgebreide truien en sjaals werden gecombineerd met gebreide buisjes die de armen omhulden. Witte laarzen waren tot in het extreme onberispelijk, en weelderige bovenkleding verving het stereotype van het ruimtepak. Verschillende blazers en collegejassen waren verborgen onder een doorzichtig plastic zeil.

Hier zie je een voorbeeld outfit van de modeshow:

Samenvatting van de geschiedenis van het merk

  • 1995: Rebelse jaren ’90: het begin van Raf Simons
  • 2000: millenniumwisseling en doorbraak
  • 2002: Natuur-esthetiek & Politieke Kunst
  • 2005: De herlancering van Raf Simons
  • 2011: 15e verjaardag: hommage aan Martin Margiela
  • 2016: Moderniteit ontmoet verleden
  • 2020: buitenaardse mode

Mode bij Raf Simons: trends & kledingstukken

Wat maakt het merk Raf Simons zo beroemd? Raf Simons is het soort modeontwerper dat de wereld nodig heeft. Voor hem is mode alleen fascinerend als hij niet weet wat er komen gaat. De huidige ontwerpers zijn te berekenend, te commercieel en te voorspelbaar. Velen nemen weinig risico’s. Zij blijven aan de veilige kant en proberen klanten en zaken te behagen in plaats van mensen te verrassen. Simons probeert in zijn werk het idee te vangen dat de toekomst iets beters, spannenders en mooiers zal brengen en heeft in de loop der jaren collecties gecreëerd die nog steeds de tijdgeest en het gevoel van echte mode in zich dragen. Zijn invloed op de modewereld is ook onmiskenbaar, of het nu is door de wereld die zijn eigen merk creëerde of door de invloed die hij uitoefende door zijn werk met andere merken. U zult later meer over deze merken te weten komen.

De meest populaire stukken van het merk:

Als je aan Raf Simons denkt, komt er bij iedereen een ander kledingstuk op. Of het nu de “I <3 NY” trui uit 2017 is, de Adidas x Raf Simons “Ozweegos” of zelfs oudere stukken zoals de Nebraska Creeper Sweater. Deze verscheidenheid van favoriete stukken toont de grootsheid van het merk en zijn voortdurend artistieke benadering van mode, die iedereen anders beïnvloedt en verschillende reacties bij hen teweegbrengt. Hieronder laat ik u een paar van Raf Simons’ meest populaire en invloedrijke stukken zien.

Kanye West in de “Riot” Bomber Jacket

Een kledingstuk dat ook in de huidige tijd nog invloed heeft op streetwear, is het “Riot”- bomberjack uit 2000. De Riot bomber is een stukje streetwear geschiedenis. Het kledingstuk markeert het moment waarop de Belgische ontwerper de relatie tussen streetwear en high-end mode vorm begon te geven, jaren voordat ontwerpers als Virgil Abloh voor Off-White en Kim Jones voor Louis Vuitton de trend populair maakten bij de mainstream. Vandaag de dag wordt het jasje door modefans, en met name door liefhebbers van archieven, beschouwd als het ultieme verzamelobject. Het is zeldzaam om er een in goede staat te vinden, en als je er een vindt, ligt de prijs meestal tussen 30.000 en 50.000 dollar.

Hier zie je het bomberjack gedragen door Kanye West:

De Virginia Creeper “Nebraska” Trui

Het doel van Raf Simons AW2002-collectie was de dualiteit van mens en natuur te verkennen, wat wordt geïllustreerd door de verwijzing naar de plaagplant “Virginia Creeper” die andere planten doodt in de omgeving waar hij zich bevindt. De “Nebraska” trui was het juweel van deze collectie. In een mintgroen ontwerp, gedetailleerd met wassingen en distressing, geeft de trui nauwkeurig het basisidee van de collectie weer. Zeer geliefd bij verzamelaars en moeilijk te vinden in perfecte staat, wordt de trui verkocht voor tussen de 5000 en 10000 US dollar.

Hier de Nebraska Sweater gedragen door model Luka Sabbath:

De “Consumed” Parachute Bomber Jacket

Tegenwoordig zijn ze vaak te vinden in musea en bijna nooit in winkels. Zakken, riemen en bretels sieren de voor- en achterkant en kunnen worden gecombineerd met bijpassende broeken, overhemden en colberts. In een wereld na 9/11 voorzag Raf Simons een dystopische toekomst als gevolg van de oncontroleerbare verspreiding van het Amerikaanse consumentisme. In een tijd waarin reclame alle media overspoelt, ook de mode, wil Simons de misvatting laten zien van vervulling door consumptie.

De Parachute Bomber Jacket uit de HW03 collectie:

De “Geschiedenis van mijn Wereld” Poltergeist Parka

Nog steeds gebaseerd op streetwear en militaristisch, werd de collectie gezien als een futuristische benadering van zijn ontwerpproces. Tot de populairste stukken behoorden de “Poltergeist”-stukken, die weliswaar niet op de catwalk te zien waren, maar wel diverse truien met ronde hals en de parka’s met fishtails met Raf Simons’ bekende patchworkpatronen. De parka is gecollationeerd met graphics van het seizoen HW05. Poltergeist locaties en bijbehorende citaten, The Cure tour data, John Cage, Robert Smith, Peter De Potter graphics, songteksten, de Magere Hein zelf zijn verspreid en gepatcht over het parka.

Hier is de parka uit de HW05 collectie:

Raf Simons Hoge Sneaker met Klittenband

“Raf Simons’ variant op de Nike Vandal, die vanaf 2008 slechts een paar seizoenen op de markt is geweest, is misschien wel zijn populairste sneaker-silhouet geworden, vanwege de zeldzaamheid en de gelijkenis met zijn met swoosh versierde tegenhanger. Raf Simons gebruikte een verscheidenheid aan bovendelen, van lakleer tot synthetisch canvas. Klittenband is een trend die komt en gaat, maar wanneer Raf Simons het gebruikt, is het tijdloos. Het bovenwerk is gemaakt van wit premium leer met lichte Raf Simons branding op een creme, zilver of zwart gekleurde sneaker.

De Raf Simons klittenband sneaker in zwart/zilver:

Asap Rocky in de “I <3 New York” trui

De Homage New York-trui van Raf Simons uit 2017 was een van de belangrijkste stukken van het merk in de afgelopen jaren. De oversized trui met een bijgesneden snit beïnvloedde veel ontwerpers, en had een grote impact op de garderobe van veel modeliefhebbers. Deze zwarte wollen trui met tricotsteek, een key piece van Raf Simons’ AW17 runway show, is voorzien van een wit met rode “NY” jacquard print geïnspireerd op het werk van de legendarische Amerikaanse grafisch ontwerper Milton Glaser.

Hier is een foto van ASAP Rocky in de NY Sweater:

Samenwerkingen met Raf Simons

Raf Simons samenwerkingen zijn altijd erg in trek omdat de ontwerper heel precies is met zijn merk en alleen samenwerkt met individuele merken die een belangrijke rol voor hem spelen. Zo heeft hij altijd nauw contact gehad met Asics en Adidas voor zijn schoenen en ging hij naar Eastpak voor zijn accessoires. Volgens Simons moet je altijd een team van creatieve geesten bijeenbrengen en met hen contact houden om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen en de mode vooruit te blijven stuwen.

Schoenen: Adidas x Raf Simons

De aankondiging van de adidas by RAF SIMONS-lijn in 2013 kwam niet als een verrassing, gezien Raf Simons liefde voor de Stan Smith van Adidas, een sneaker die al vaak aan de voeten van de ontwerper te zien was. Hoewel hij zijn gebruikelijke verwijzingen naar stijl, jeugd, klassieke patronen en stedelijke stijl behoudt, probeert hij ook radicale veranderingen aan te brengen die duidelijk verschillen van het origineel.

Deze opgefriste versies van de Ozweego sneaker waren de grondleggers van een nieuwe trend die al snel door andere merken werd gevolgd: grove schoenen, volumineuze sneakers, oversized tussenzolen en talrijke overlappende lagen.

Hier ziet u de Raf Simons Ozweegos in verschillende kleurstellingen:

De rugzakken van Eastpak

De samenwerking met Eastpak is ook een zeer langdurig verhaal. Sinds 2012 is de nieuwe Raf Simons-collectie elk jaar gevuld met Eastpak-rugzakken. Het nieuwste hoofdstuk van de samenwerking combineert het klassieke design van de rugzak met de vooruitstrevende flair van de Belgische ontwerper.

Hier zie je een rugzak uit de nieuwste “SOLAR YOUTH” collectie:

Schoenen: Asics x Raf Simons

Nog interessanter, maar waarschijnlijk niet ieders smaak, is de hardloopschoen van de Raf Simons x Asics samenwerking. De sneaker heeft een zwarte basis, neonkleurige details en een uitneembare enkelhoes van neopreen. De sneaker, die in 2009 werd uitgebracht als onderdeel van de herfst-/wintercollectie, viel in de prijzen en was, naar de maatstaven van die tijd, een schoen die niet iedereen aansprak.

Kijk eens naar de eerste Asics x Raf Simons collectie:

Simon’s werk: Dior, Prada & Calvin Klein

Simons wordt sinds ten minste eind jaren negentig internationaal beschouwd als een invloedrijke modeontwerper. In zijn 20-jarige carrière heeft Simons zich gevestigd met een jeugdgerichte visie die popcultuur en kunst herinterpreteert door het oog van de mode. Zijn werk voor zijn gelijknamige herenkledinglabel leverde hem banen op als creatief directeur bij Jil Sander en Dior, en als chief creative officer bij Calvin Klein.

Jil Sander: vrouwen- en mannencollectie

Simons en zijn team werden in 2005 door het hoofd van de Prada Group, Patrizio Bertelli, ingehuurd en op 1 juli van datzelfde jaar nam hij de leiding over als creatief directeur van het designteam van Prada’s toenmalige dochteronderneming, Jil Sander AG. Zijn eerste show werd begin 2006 in Milaan gepresenteerd. Simons had geen dameskleding ontworpen tot zijn betrokkenheid bij Jil Sander. Na de verkoop van Jil Sander door Prada werd Raf Simons door de latere eigenaars van het merk Jil Sander behouden als ontwerper van de dames- en herencollecties. Zijn ontwerpen, waarvan sommige avant-gardistisch waren, werden vervolgens zeer geprezen door de internationale pers. Raf Simons’ laatste optreden als creatief directeur van Jil Sander vond op 25 februari 2012 plaats tijdens de modeshows van Milaan bij de presentatie van de Jil Sander damescollectie voor herfst/winter 2012/13, waar hij op de catwalk met tranen in de ogen afscheid nam van het publiek.

Hier zijn twee looks van zijn eerste vrouwencollectie bij Jil Sander:

Dior: een nieuw licht voor het luxemerk

Op 9 april 2012 werd Simons, na lang speculeren, benoemd tot hoofdontwerper van de damescollecties van het Franse modebedrijf Christian Dior. Simons had tot dan toe geen haute couture mode ontworpen. Zijn eerste haute couture-collectie voor Dior werd op 2 juli 2012 gepresenteerd in het Centre Culturel Calouste Gulbenkian in Parijs en werd zeer geprezen door de pers. Onder leiding van Simons is de verkoop bij Dior van 2011 tot 2015 met 60% gestegen. Simons gaf zijn betrokkenheid bij Dior eind 2015 uit eigen beweging op om meer tijd te hebben voor zichzelf en zijn eigen modemerk. In het kader van zijn afscheid bekritiseerde hij de immense druk die om commerciële redenen op modeontwerpers in de internationale mode-industrie wordt uitgeoefend.

Prêt-à-porter van de damescollectie:

Calvin Klein: De Chief Creative Officer

Een jaar na zijn vertrek bij Dior waren er geruchten dat Simons bij Calvin Klein in New York zou gaan werken. Begin augustus 2016 bevestigde de eigenaar van het merk Calvin Klein, de Phillips-Van Heusen Group, de aanstelling van Simons als Chief Creative Officer. De vorige hoofdontwerpers hadden het bedrijf al eerder verlaten. Simons was daarmee verantwoordelijk voor alle collecties, productgebieden en merken bij Calvin Klein, zowel voor vrouwen als mannen: Calvin Klein Collection, Calvin Klein Platinum, Calvin Klein (White Label), Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Home, Accessoires en Cosmetica.

Hoewel Simons’ artistieke ontwerpen voor Calvin Klein vervolgens door het vakpubliek werden geprezen, bleef financieel succes voor het bedrijf uit en bleven de kosten zeer hoog. In december 2018 kondigde PVH de onmiddellijke scheiding van Simons met wederzijds goedvinden aan.

Een look uit de herfstcollectie van Calvin Klein:

Creatief directeur bij Prada: langverwachte samenwerking

De aankondiging dat Miuccia Prada en Raf Simons hun krachten zouden bundelen als co-creative directors van Prada werd in februari tijdens de Milan Fashion Week bekendgemaakt aan een kleine groep modejournalisten tijdens een onthullende persconferentie. Hoewel de aankondiging als een soort knal kwam voor de sector, zat de fusie al sinds 2018 in de pijplijn. Patrizio Bertelli, CEO van de Prada Group en echtgenoot van Miucca Prada sprak al met Simons vlak na zijn vertrek bij Calvin Klein. Bovendien is dit niet de eerste keer dat Simons binnen de Pradasfeer werkt. Zoals reeds gezegd, werkte hij 7 jaar voor een van de dochterlabels Jil Sanders en oogstte daar groot aanzien.

Een voorbeeld van Raf Simons’ werk voor Prada:

Sterren en beroemdheden: Het enthousiasme voor het merk

Het is geen geheim dat sterren dol zijn op Raf Simons en zijn werk in de modewereld. Veel muzikanten, acteurs of zelfs atleten zijn enthousiast over Simons’ kunst en aanpak en laten dit enthousiasme vaak blijken in liedjes of op de rode loper. Maar welke sterren houden van Raf Simons? Bij zijn eerste show voor Dior zat iedereen die iets met mode te maken heeft op de eerste rij. Met Donatella Versace, Christopher Kane, Diane von Fürstenberg, Kris van Assche, Marc Jacobs, Riccardo Tisci en Alber Elbaz was een bijzonder groot aantal ontwerpers te gast. Ook rappers en zangers vermelden het merk vaak in liedjes en schrijven zelfs hele nummers over het merk. Bekijk de video’s over het merk in onze Raf Simons video sectie.

Asap Rocky’s liefde voor Raf Simons

Een van de grootste bewonderaars van de kunst van het merk is de Amerikaanse rapper Asap Rocky. De rapper noemt de ontwerper en zijn modemerk vaak in interviews en liedjes, en deelt de genialiteit en kunst achter het merk met het publiek. In zijn debuutsingle “PESO” uit 2011 rapte hij “Raf Simons, Rick Owens meestal waar ik in gekleed ben!

In die tijd was het iets bijzonders, vooral in New York, waar Rocky vandaan kwam, om designermode te dragen. Het dragen van nauwsluitende, bijna vrouwelijke kleding in een tijdperk dat werd gekenmerkt door oversized basketbalshirts en wijde broeken was zeer gewaagd. Nogmaals, dit gevoel voor mode werd uiteindelijk karaktervormend voor de rapper en hielp hem om nu een van de meest stijlvolle en invloedrijke in de scene te zijn. Maar de liefde is ook wederzijds. Raf Simons is ook een grote fan van Asap Rocky en is hem altijd dankbaar voor het vertegenwoordigen en populariseren van zijn merk. De rapper is vaak te zien bij Raf Simons’ modeshows.

ASAP Rocky in de Raf Simons x Templa 2019 collectie:

Rihanna in catwalk herenkleding van de ontwerper

Rihanna is ook al lange tijd fan en supporter van het merk en de ontwerper. Ze wordt vaak gezien in runway stukken van Raf Simons op verschillende evenementen of muziekvideo’s. Rihanna bezocht onlangs de Opening Ceremony winkel in New York om de lancering van de hoedencollectie van haar beste vriendin Mellisa Forde te vieren. Voor de gelegenheid droeg Rihanna de roze vissershoed met ananasprint en stylede ze met denim shorts, Christian Dior laarzen en een herenjas. De graffiti-jas kwam uit de herfst/wintercollectie 2015 van Raf Simons en was tot in de puntjes gestyled. Als het om catwalk stukken gaat, weet je soms nooit hoe ze een persoon zullen staan, maar Rihanna heeft het uitstekend gedaan.

Rihanna in genoemde outfit bij de opening van de winkel:

Kanye West – Raf Simon’s Fanatic

Kanye West wordt door velen beschouwd als de go-to guy als het gaat om het bezit van de zeldzaamste Raf Simons stukken ooit. Het is niet ongewoon dat hij Raf Simons op zijn lichaam draagt en deze kledingstukken probeert te combineren met zijn eigen stijl. Als eigenaar van het bomberjack “Riot”, een van de zeldzaamste en duurste stukken van Raf Simons, behoort hij nu al tot de topklasse onder de Raf Simons-fans. Drake droeg deze bomber ook in zijn videoclip voor “Toosie Slide”, waardoor de jassen nieuwe aandacht kregen. Mr. West draagt echter ook Raf Simons stukken in alledaagse outfits.

Zoals op deze foto met Raf Bomber en Zip-Up Jas:

Vaak gestelde vragen

Hier vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen op het internet.

Wie ontwerpt Raf Simons?

  • Het merk Raf Simons wordt ontworpen door de gelijknamige ontwerper Raf Jan Simons.

Waar komt Raf Simons vandaan?

  • Het merk, evenals de ontwerper, is afkomstig uit Limburg, België.

Waar kunt u Raf Simons kopen?

  • De kleding van het merk is te vinden in een paar geselecteerde winkels in het echt, en ook online, maar er is ook een winkel op de officiële Raf Simons website. Als u echter op zoek bent naar zeldzame, populaire Raf Simons-stukken, zult u moeten hopen dat u op doorverkoopsites vindt wat u zoekt.

Raf Simons & andere designermerken

Door Simons enorme reputatie en populariteit heeft hij in zijn carrière veel designermerken beïnvloed. Zelfs merken waar hij voor werkte behielden de “Raf esthetiek”, zelfs na zijn aanwezigheid. Er zijn echter ook merken in de scene die niet lijken op de stijl van Raf Simons, maar wel op de aanpak en de creatieve straal van het merk. Hier vindt u meer merken die vaak met Raf Simons worden geassocieerd.

Raf Simons Video’s

De modeshows en interviews van de ontwerper zijn zeer inspirerend voor elke modefan of nieuwkomer in de scene van die tijd. Lees meer over de campagnes en modeshows en kruip in het hoofd van Raf Simons in onze Raf Simons videofilm. Of luister hier naar Asap Rocky’s liedje als eerbetoon aan Raf Simons.

Rick Owens: luxemerk met goth-esthetiek

Niet helemaal stijl gelijk maar reputatie gelijk is het Rick Owens merk. Ontwerper Rick Owens heeft ook zijn eigen plaats in de mode-industrie veroverd en heeft de moderne en hedendaagse mode helpen vormen en beïnvloeden. Net als Raf in zijn begindagen speelt ook Rick Owens met invloeden uit de punk-, gothic- en grungescene, waardoor deze esthetiek een nieuw gezicht krijgt in de modewereld. Net als Raf Simons speelt ook Rick Owens met body-accentuerende en oversized silhouetten.

Dior: womenswear, prêt-à-porter & haute couture

Tijdens zijn periode bij Dior ontwierp en creëerde Raf Simons enkele van zijn beste womenswear stukken. Hij gaf het luxemerk een nieuwe charme die ook vandaag nog merkbaar is. Of het nu gaat om haute couture of prêt-à-porter, de high-end ontwerpen van het merk doen sterk denken aan de kunst van Raf Simons.

Jil Sander: Simons eerste stappen in de wereld van de vrouwenmode

Toen Raf Simons in 2005 creatief directeur werd bij Jil Sander, veranderde het algemene imago van het merk volledig ten goede. Hij kon hier zijn eerste ontwerpen voor damesmode maken en deze perfectioneren voor zijn latere collecties. Jil Sander is sinds de jaren tachtig bekend om haar elegante, hooggeprijsde mode voor vrouwen, die als helder en tijdloos wordt omschreven, en sinds 1997 ook voor mannen, alsmede om haar cosmeticalijn.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Raf Simons en wil je meer merken leren kennen? Bekijk dan hier onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Geraffineerde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord