Helmut Lang: Merk, Minimalisme, Hoodies & T-Shirts – Mode voor dames en heren

Helmut Lang – Net als bij designermerken als Raf Simons, Loewe of Vetements, zijn de ontwerpen van Helmut Lang gebaseerd op een moderne levenshouding. De meester van de minimalistische chic met zijn irritant eenvoudige lijnen werd bekend als de favoriete kleermaker van intellectuelen en creatieven. Er wordt gezegd dat zijn stijl de levenshouding in de jaren ’90 heeft bepaald, zoals Armani dat deed in de jaren ’80 en Saint Laurent in de jaren ’70. Lees verder om meer te weten te komen over de geschiedenis van het merk en de betekenis achter de collecties. Als u meer wilt weten over andere merken, bekijk dan onze gids over modemerken.

Het verhaal van Helmut Lang: Luxe mode uit Wenen

De modeontwerper Helmut Lang is geboren op 10 maart 1956 in Wenen, Oostenrijk. Toen hij drie jaar oud was, scheidden zijn ouders; hij woonde toen bij zijn grootvader, die als schoenmaker werkte in een dorp in de buurt van Salzburg. Lang volgde eerst een commerciële opleiding aan een plaatselijke handelsacademie voordat hij zich op modeontwerp toelegde. In 1977, op eenentwintigjarige leeftijd, opende hij zijn eerste atelier en ontwierp T-shirts en jasjes. Al snel specialiseerde hij zich in avant-gardistische mode; halverwege de jaren tachtig waren zijn prêt-à-portercollecties voor vrouwen zeer bekend in zijn vaderland.

Hier zie je de ontwerper Helmut Lang:

Eerste modeshow van het merk: dames- en herenmode

Zijn eerste catwalk show in Parijs was in 1986, negen jaar na de opening van zijn eerste atelier. Zijn minimalistische aanpak werd omschreven als deconstructivistisch en avant-garde. Vanaf 1987 ontwierp hij ook mannenmode, waarbij hij een in wezen zuivere stadsstijl propageerde. Na zijn succes in Parijs verdeelde Lang zijn tijd tussen zijn designstudio in Wenen en zijn adviesbureau in Parijs. In 1993 werd Lang benoemd tot professor modevormgeving aan de Universiteit voor Toegepaste Kunsten in Wenen. Trouw aan zijn bescheiden reputatie bleef hij in Wenen en weerstond hij de lokroep van de vier grote modehoofdsteden, tot hij uiteindelijk eind jaren negentig naar New York verhuisde.

Een blik van de eerste vrouwenmode lijn:

Helmut Lang in de moderne tijd

Het kernmerk van Lang was de mannen- en vrouwencollectie van Helmut Lang. In 1995 werd het merk uitgebreid met Helmut Lang ondergoed en schoenen, het jaar daarop gevolgd door Helmut Lang jeans en Helmut Lang beschermende brillen en accessoires. Door deze extensies van zijn merk verwierf de ontwerper een hoge graad van erkenning. In april 2000 werd hij toegelaten tot de elitemeenschap van de Council of Fashion Designers of America, een voorrecht dat tot dan toe alleen was voorbehouden aan Amerikaanse ontwerpers die in de Verenigde Staten werken. In 1999 kocht de Italiaanse Prada Group het label volledig op, waarna Helmut Lang zijn functie als creatief directeur neerlegde. Tegenwoordig is het ontwerpduo Michael en Nicole Colovos verantwoordelijk voor de creatieve leiding van het merk.

Geschiedenis in een oogopslag

  • 1977 – eerste studio in Wenen
  • 1980 – Faam door vrouwenmode
  • 1986 – Eerste catwalk show in Parijs
  • 1987 – Eerste herencollectie
  • 1993 – Professor aan de Universiteit voor Toegepaste Kunsten in Wenen
  • 1995 – Uitbreiding van het assortiment met schoenen en ondergoed
  • 1999 – Prada Group koopt het hele label

Het handelsmerk van Helmut Lang: stijl en marketing

Langs minimalistische aanpak kwam ook tot uiting in zijn marketingstrategie. Het beste voorbeeld hiervan was het verschijnen van zijn website in het begin van de jaren 2000. Op het eerste gezicht zou men gedacht kunnen hebben dat het webdomein van de ontwerper in aanbouw was. De site was bijna helemaal leeg; enkele kleine links boden toegang tot zijn huidige prêt-à-portercollecties voor mannen en vrouwen, accessoires, winkelinformatie, persbeelden en parfums. Langs marketing creëerde een reeks futuristische beelden.

Zijn website voor damesparfums gebruikte bijvoorbeeld een reeks opvallende zinnen in grote hoofdletters die snel aan de ogen van de bezoeker voorbijgingen. Zijn reclame was ook minimalistisch, met eenvoudige productfoto’s die er verrassend schoon en daarom opmerkelijk uitzagen. Lang probeerde de lezer de modieuze kwaliteit van zijn reclame te laten “ademen”. Het onderschrift van zijn reclamecampagne voor Helmut Lang brillen luidde: “Een intellectuele en onbevreesde houding bevorderen”, en bevatte een “mug shot” van het gezicht van een model.

Een foto van de Helmut Lang website:

Nieuwe benadering van mode

Als inleiding tot ‘Radicale Mode’ is Helmut Lang kleding perfect in zijn eenvoudigste vorm. Prêt-à-porter die gekenmerkt wordt door een geraffineerde interpretatie van utility-kleding. Zijn kleren leken zeker op een uniform voor het stadsleven aan het begin van de eenentwintigste eeuw. Lang had een voorliefde voor het combineren van ongebruikelijke materialen: hij mengde goedkope materialen met dure stoffen, gerecycleerde stoffen met spitstechnologie.

De stofcombinaties varieerden van glanzend tot mat, vaak een mengsel van natuurlijke vezels en synthetische stoffen. In zijn collectie van 2000 spoot Lang zilveren en zwarte lak op denim, waardoor eenvoudige gebruiksvoorwerpen futuristisch werden. Zijn ontwerpen waren niet schreeuwerig, maar weerspiegelden duidelijk een androgyne stijl. Een klinische look werd gecreëerd door een mengeling van deconstructivistische en classicistische vormen die tegenstrijdige elementen verenigden.

Hier ziet u een blik uit de voorjaarscollectie 2020:

Neutraliteit en Unisex bij Helmut Lang

Hoewel het tijdperk van het minimalistische modeontwerp aan het begin van de eenentwintigste eeuw eindigde, bleef Helmut Lang minimalistische codes gebruiken in zijn ontwerpen. Zijn androgyne benadering van de mode weerspiegelde het duidelijke onderscheid tussen man en vrouw in de traditionele kleding. Lang werd gestileerd als de “koning van het minimalisme in de mode”. Het is waar dat het concept voor hem even belangrijk was als de kleren zelf. Dit concept kwam ook tot uiting in zijn kleurenpalet, waarin niet-kleuren werden vermengd met opvallende tinten om een futuristisch effect te creëren.

Helmuts Langs Parfums

Vorig jaar herintroduceerde Helmut Lang zijn trio van geuren Eau de Cologne, Eau de Parfum en Cuiron, die van 2000 tot 2002 kort na elkaar werden gelanceerd. De online parfumforums waren weggeblazen toen ze hoorden dat hun favoriete verloren parfum officieel opnieuw werd uitgebracht. Helmut Lang en Maurice Roucel’s interpretatie van het klassieke Eau de Cologne thema is een van de meest interessante adaptaties. Het is zo ver verwijderd van de enge parameters die het genre definiëren, maar toch zijn alle elementen er nog. De overdosis muskus en de oriëntaalse basisnoten zijn overduidelijke vervalsingen van het genre, maar dat maakt het juist zo goed.

Een visionair parfum dat vandaag nog even relevant is als toen het in 2000 werd gelanceerd, zo niet meer.

Hier ziet u een foto van de Helmut Lang parfums:

Helmut Lang Collecties: Dames & Heren

De uitdaging waar het merk in zijn huidige vorm voor staat, is hoe om te gaan met zijn oorsprong. Het label wil de ontwerpen van de oprichter niet opnieuw uitgeven, maar ze verder ontwikkelen – van veraf. Het ontwerpteam van Helmut Lang heeft, net als Lang zelf ooit, een goed gevoel voor de casual-formele manier waarop stedelijke creatievelingen zich kleden voor hun drukke 18-urige werkdagen en de rol die hun prêt-à-porter mode daarbij speelt.

Lente 2022 ‘Ready to Wear’ collectie

Het Helmut Lang ontwerpteam heeft de roep van de zee voor de lente gehoord. Afbeeldingen van zeelieden en boeien behoorden tot de bronnen die zij doorzochten bij de voorbereiding van een collectie die niet alleen de verplichte zeeliedenbroeken en -tops omvatte, maar ook het thema in een breder perspectief plaatste, bijvoorbeeld door het gebruik van knopen en netten. Dit paste goed bij de artistieke “interventie” van kunstenares Maia Ruth Lee, die een reeks gebonden sculpturen maakte onder de titel “Bondage Baggage”, waarin gerecycleerde stoffen uit de ontwerpstudio waren verwerkt.

Een look uit de Ready to Wear 2022 collectie:

Aangezien in veel bedrijven steeds meer hybride werkmodellen worden ingevoerd, wilde het team een alternatief vinden voor de traditionele kantoorkleding, met name het pak. Hun suggestie was sets die konden bestaan uit een jasje en een broek of uit verstelbare stukken, zoals een broek met uitneembare inzetstukken of een combinatie van vest en jasje. Een waterafstotende trenchcoat met blauwe voering was een mooie aanvulling op het thema. Jurken met gedraaide bandjes of halssjaals deden denken aan de lentecollectie 2005, de laatste ontworpen door Helmut Lang.

Veel gestelde vragen over Helmut Lang

Hier vindt u de meest gestelde vragen op het internet

Waar komt Helmut Lang vandaan?

Het modemerk Helmut Lang werd in 1986 in Wenen opgericht door de Oostenrijkse modeontwerper Helmut Lang.

Wat maakt Helmut Lang speciaal?

Kenmerkend voor Langs dure, puristische mode waren trendonafhankelijke, tijdloze ontwerpen, dichtgesneden zwarte pakken, het overheersende gebruik van de kleuren zwart, beige en wit, de onconventionele juxtapositie van high-end stoffen met high-tech materialen

Waar kan ik Helmut Lang vinden?

Vanaf 2014 had Link Theory wereldwijd Helmut Lang-winkels in New York (6×), Californië (2×), Atlanta, Chestnut Hill (Massachusetts), Londen, Parijs, Shanghai (2×) en Tokio. In 2019 waren alle winkels gesloten, behalve de twee in het Meatpacking District in New York en de Ginza in Tokio.

Soortgelijke merken als Helmut Lang

Zoek meer merken zoals Helmut Lang.

Helmut Lang Video’s

Bekijk meer van Helmut Lang’s collecties en campagnes in onze Helmut Lang video feature.

  • Helmut Lang Video’s

Raf Simons / Raf Simons Videos

Raf Simons gebruikt ook zijn moderne benadering van artistieke leiding, vergelijkbaar met Helmut Lang. Leer meer over Raf Simons, zijn geschiedenis en mode in onze Raf Simons artikelen.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Helmut Lang en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Ze kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.