Dries van Noten: Merk, geschiedenis & luxe mode – van jurken tot jassen

Dries van Noten – Net als Raf Simons, Loewe en Helmut Lang is Dries van Noten een van de merken die een bijzondere status genieten in de mode-industrie. De collecties van Van Noten worden gekenmerkt door het gebruik van stoffen – zoals fluweel en satijn – en de opvallende patronen van zijn ontwerpen, die vaak zijn geïnspireerd op de oosterse cultuur. De Belgische ontwerper haalt zijn inspiratie uit vele dingen, waaronder de natuur, Azië, kunst, muziek en zelfs dromen. Hoewel hij vaak aspecten van verschillende culturen gebruikt, is hij voorzichtig om respect te tonen aangezien bepaalde symbolen religieus of traditioneel van aard zijn. In het volgende artikel kom je meer te weten over de geschiedenis en de verschillende collecties van Dries van Noten. Als je zin hebt om andere ontwerpers en luxemerken te ontdekken, bekijk dan onze merkengids.

Dries Van Noten: De geschiedenis van het merk

Dries Van Noten, geboren in Antwerpen in 1958, is de derde generatie van een familie van kleermakers. Op 18-jarige leeftijd begon Dries Van Noten modeontwerpen te studeren aan de Koninklijke Academie in Antwerpen. Na zijn afstuderen begon hij te werken als freelance ontwerper voordat hij in 1986 zijn eigen herencollectie lanceerde. De respons was vrijwel onmiddellijk positief en hij kreeg opdrachten van prestigieuze cliënten als Barneys New York, Pauw in Amsterdam en Whistles in Londen. In september van datzelfde jaar opende Dries een piepklein boetiekje onder zijn eigen naam in de Antwerpse Galeriepassage, alvorens in 1989 te verhuizen naar “Het Modepalais”, een vijf verdiepingen tellend voormalig warenhuis in de Nationalestraat dat vandaag de dag nog steeds bestaat. Bij de restauratie van het historische gebouw zijn veel van de oorspronkelijke meubels, waaronder de naam, behouden gebleven.

Succes ondanks onbekenden

Sommigen zullen zeggen dat de naam Van Noten niet erg bekend is in vergelijking met andere modelabels zoals Versace of Armani. Maar Van Noten heeft er bewust voor gekozen deze bekendheid te vermijden; reclame wordt door het bedrijf niet als een prioriteit beschouwd. Hoewel hij niet erg bekend is bij het grote publiek, is Van Noten herhaaldelijk bekroond voor zijn werk. Hij won de CFDA International Designer of the Year Award in 2008 en werd in 2015 uitgeroepen tot een van de BoF 500 – volgens The Business of Fashion is Dries Van Noten een van de 500 meest invloedrijke mensen in de mode-industrie, samen met landgenoten Raf Simons en Walter Van Beirendonck. 2015 was ook het jaar waarin Van Noten een Orde van Kunsten en Letteren kreeg uitgereikt door Jack Lang, een voormalige Franse minister.

Hier zie je een foto van de ontwerper Dries van Noten:

Dries’ inspiratie en invloeden

De collecties van Van Noten worden gekenmerkt door het gebruik van stoffen – zoals fluweel en satijn – en de opvallende patronen van zijn ontwerpen, die vaak zijn geïnspireerd op de oosterse cultuur. De Belgische ontwerper haalt zijn inspiratie uit vele dingen, waaronder de natuur, Azië, kunst, muziek en zelfs dromen. Hoewel hij vaak aspecten van verschillende culturen gebruikt, is hij voorzichtig om respect te tonen aangezien bepaalde symbolen religieus of traditioneel van aard zijn. Zijn laatste tentoonstelling, getiteld ‘Inspirations’, vond plaats in 2015 in het Modemuseum in Antwerpen in samenwerking met het Parijse museum Les Arts Décoratifs. Van Noten had deze tentoonstelling reeds het jaar voordien in Parijs getoond. Zoals de titel doet vermoeden, konden bezoekers voorwerpen en kunstwerken bewonderen die de inspiratiebron vormden voor Van Notens collecties en sommige van zijn ontwerpen. Uiteindelijk telde “Inspirations” 95.000 bezoekers, wat een record was voor het museum.

Dries van Notens’ aanpak

Zijn mannen- en vrouwencollecties worden twee keer per jaar in Parijs gepresenteerd. Het atelier van Van Noten is nog steeds verankerd in zijn geboortestad Antwerpen, waar hij wordt bijgestaan door een team van vele nationaliteiten. Voor Dries Van Noten is het vinden van zijn eigen stem en zijn eigen weg een gemoedstoestand, een ethos. In plaats van zich te verlaten op traditionele reclame, heeft hij er bijvoorbeeld voor gekozen te vertrouwen op de gestage, natuurlijke groei die het gevolg is van mond-tot-mondreclame. En hij weigert standvastig om zijn agenda vol te proppen met pre-collectie shows.

Een look uit de vrouwen herfstcollectie 2016:

Van Noten is gepassioneerd gericht op het creëren van onderscheidende, draagbare kleding voor een trouwe klantenkring die de verfijnde gevoeligheid van de ontwerper weet te waarderen. Zijn uitzonderlijke werk is ook erkend door professionals, waaronder de International Designer of the Year award en een grote inspirerende tentoonstelling in Les Arts Décoratifs in Parijs en het MoMu in Antwerpen.

Dries van Noten Vandaag

Na drie decennia aan het roer te hebben gestaan van zijn succesvolle onafhankelijke huis, besloot Van Noten op zoek te gaan naar een sterke, strategische partner om de volgende stappen van zijn bedrijf te begeleiden. In juni 2018 trad Puig toe tot de kapitaalstructuur van Dries Van Noten als meerderheidsaandeelhouder. De ontwerper blijft op lange termijn een belangrijke minderheidsaandeelhouder en behoudt zijn rol als Chief Creative Officer en voorzitter van de raad van bestuur. Van Noten zal bij het begin van haar gezamenlijke reis met Puig profiteren van de steun en visie van een marktleider. Voor Puig is het partnerschap een krachtige bevestiging van het engagement van de onderneming voor haar modeactiviteiten.

Een kort overzicht:

  • Modestudies aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen
  • Eerste modecollectie 1986
  • Modeontwerper van het Jaar’ in 2008
  • 2015 een van de 500 meest invloedrijke modeontwerpers
  • Eerste tentoonstelling in het Modemuseum in Antwerpen
  • Puig neemt de meerderheid van het merk over
  • Van Noten behoudt rol als creatief directeur

Het handelsmerk van Dries van Notens: stijl en glans

Van Noten’s kledingstukken zijn een rebelse mix van niet bij elkaar passende stijlen, stoffen en texturen. De kleurenpaletten zijn gewaagd en onverwacht. Stijlelementen uit verschillende werelddelen, culturen en tijdsperioden vloeien in elkaar over. Zo speelde de collectie van een seizoen met mannelijke en vrouwelijke begrippen door sportkleding voor mannen in zijde en tafzijde te ontwerpen, terwijl een andere collectie zijden duchesse rokken voor vrouwen combineerde met oversized sweatshirts. Hij houdt er ook van stoffen in lagen te leggen en etnische thema’s op verrassende manieren te presenteren.

Een blik uit de damescollectie van 2013:

Dries van Noten zelfportret

Van Noten heeft zich op de achtergrond gehouden en zijn creatieve onafhankelijkheid behouden door niet te adverteren en zijn zaak zelf te financieren. Zonder steun van het bedrijfsleven kan hij zich uitleven in zijn unieke creatieve visie, die hem zeer invloedrijk heeft gemaakt in de mode-industrie.

Van Noten laat zich niet afleiden door een uitbreiding naar haute couture, een uitgebreide accessoirecollectie of parfums. In plaats daarvan houdt hij zijn bedrijf op een beheersbare omvang en geniet hij van zijn dubbele rol als Creative Director en Chief Executive Officer. Zijn onafhankelijkheid stelt Van Noten ook in staat te genieten van het leven dat hij voor zichzelf heeft opgebouwd. In zijn vrije tijd tuiniert hij in zijn 18e-eeuwse kasteel in de buurt van Antwerpen en volgt hij muziek, films, politiek en kunst, die volgens hem zowel zijn creatieve vaardigheden als zijn leven verrijken.

Dries van Noten Collecties: Relevantie en moderniteit

Dries Van Noten is natuurlijk een ontwerper waartoe veel vrouwen zich wenden om het koude daglicht te overleven. Hij verliest dit nooit uit het oog in zijn collecties – hij vergeet nooit zijn plichten als kleermaker. Maar ook zijn mannencollecties zijn elk jaar weer overtuigend en schudden de wereld van de mannenmode weer op.

Dries van Notens’ “prêt-à-porter” lentecollectie

Kleurrijk, explosief, manisch, euforisch…. noem het wat je wilt: De vibes op de foto’s van de Dries Van Noten-collectie zijn onmiskenbaar koortsachtig en geven je zin om je weer op te maken.

Een van die momenten van samenkomen, lang uitgesteld door COVID, is Tomorrowland. “Het is het grootste dancefestival ter wereld, met alle top-dj’s, en het vindt hier in België plaats,” zei hij. “Als je naar de foto’s kijkt, zijn sommige mensen helemaal opgedoft, anderen dragen eenvoudige kleren, maar ze hebben iets gemeen. Dat was waar ik mee wilde spelen in deze collectie. Visueel vuurwerk!”

Van Noten slaat de spijker op zijn kop als het gaat om het gevoel dat we allemaal ziek zijn van afgesloten zijn. Het verlangen om tot het uiterste te gaan, de fantasie-wraak van de mode op de pandemie, is aanstekelijk dit seizoen. “We hebben allerlei gekke experimenten gedaan – handgemaakte dinerjassen, pluizig spul, jacquards, zijde. Verschillende soorten glinstering – verschillende glans, verschillende dieptes van glinstering. Al die dingen,” zegt hij lachend.

Hier ziet u een look uit de lentecollectie 2022:

De Herfstcollectie voor mannen

Deze Dries Van Noten collectie, gepresenteerd in een betoverend decor tussen zonsopgang en zonsondergang, was zowel vertrouwd als nieuw. Tijdens een interview voor de show zei de ontwerper dat zijn kleurrijke vorig seizoen, evenals de invoering van een effectieve huiswerkstrategie voor zijn patroonsnijders, de context hebben gecreëerd voor deze herwaardering van archetypische kledingstukken door middel van nieuwe structuren en productietechnieken.

Om het gevoel te veranderen, moesten kledingstukken worden aangepast. Overhemden werden verlengd tot jurken, jasrokken en capuchonzomen werden langer, broeksbanden werden opgetrokken en korte broeken werden wijder gemaakt. Zo werden veel jasjes gemaakt van zo licht mogelijke wol, licht gewatteerd om de indruk van structuur te geven en tegelijk het gevoel van losheid en vrijheid te geven. Evenzo werden T-shirts gemaakt uit twee lagen met daartussen een fijne wattering om een knapperig uiterlijk te creëren terwijl ze toch los aanvoelden. Het ultralichte Duchesse-katoen werd geïmporteerd als stof voor pakken uit de dameskleding.

Een look uit de mannen najaarscollectie 2021:

Veel gestelde vragen over Dries von Noten

Hier vindt u de meest gestelde vragen op het internet.

Wie heeft Dries van Noten opgericht?

Dries Van Noten is een Belgische modeontwerper. Het modebedrijf dat hij in 1986 oprichtte, draagt zijn naam.

Is Dries van Noten onafhankelijk?

Van Noten’s bedrijf was tot 2018 volledig zelfgefinancierd en dus onafhankelijk. Medio 2018 verkocht Van Noten een meerderheidsbelang in zijn bedrijf aan het door een familie gerunde Spaanse parfum- en modeconcern Puig.

Wie ontwerpt er voor Dries van Noten?

Ook na de verkoop van het merk behoudt ontwerper Dries van Noten zijn plaats als creatief directeur bij zijn merk.

Merken vergelijkbaar met Dries van Noten

Hier vind je merken die vergelijkbaar zijn met Dries van Noten.

Helmut Lang / Helmut Lang Videos

Ontwerper Helmut Lang is ook een pionier als het gaat om het ontwikkelen van een eigen stijl. Bekijk ons artikel over Helmut Lang voor meer details over het merk en de ontwerper.

Raf Simons / Raf Simons Videos

Raf Simons is een andere ontwerper die zijn carrière begon in Antwerpen, België, en wiens invloeden een grote rol spelen in de modewereld. Lees onze artikelen over Raf Simons om meer te weten te komen over de invloeden van de ontwerper en zijn collecties.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Dries van Noten en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.