Mode: Geschiedenis van de mode-industrie
Mode – Wat is mode? Modetijdschrift, supermodel, ontwerper en haute couture, misschien allemaal termen die je al eens hebt gehoord. Samen kunnen deze dingen worden gegroepeerd onder de hoofdterm van de mode-industrie. Dit is in de loop der eeuwen geëvolueerd en lijkt dus een beetje ingewikkeld. Maar je kunt er vrij snel achter komen! Om u te helpen het wat beter te begrijpen, volgt hier een overzicht van de geschiedenis van de mode.
Mode: definitie en samenvatting
Als u in een woordenboek zoals het Duden kijkt, zult u deze of een soortgelijke definitie voor mode vinden: “in een bepaalde tijd, gedurende een bepaalde periode, geprefereerde, als eigentijds beschouwde manier van kleden, stylen, zich uitrusten”. Dat betekent eigenlijk alleen maar dat mode gaat over een stijl die op een bepaald moment bij veel mensen in de smaak valt. Dus als veel mensen dit jaar Nike schoenen dragen, dan zijn ze dit jaar in de mode. Als je mode volgt, krijg je vaak een gevoel van erbij horen.
Een andere definitie is “elegante kledingstukken gemaakt volgens de heersende, laatste mode”, die dan ook meer in de richting van de mode-industrie gaat. Dit geldt gewoonlijk in het bijzonder voor kledingfabrikanten. Zoals vele dingen in deze wereld, bestond de mode niet pas gisteren en heeft zij een lange geschiedenis.
Van kleding tot mode: samenvatting
De kleding zelf is zo oud als de mensheid en was oorspronkelijk bedoeld om ons te beschermen tegen allerlei invloeden van buitenaf. Na de ontwikkeling van sociale en culturele structuren, werden bepaalde waarden geassocieerd met kleding. In de Europese Middeleeuwen, bijvoorbeeld, mocht men niet te veel huid tonen.
Vanaf de 15e eeuw begon zich een samenleving te ontwikkelen die haar prestige tot uitdrukking wilde brengen door middel van dure kleding, maar ook bepaalde trends van haar tijd volgde. Eerst was het de adel die pronkte met zichzelf en hun macht. Later waren het de rijken, ook wel de bourgeoisie genoemd, die zich exclusieve mode, zoals haute couture, veroorloofden.
Vandaag de dag is de mode ongelooflijk divers, maar ook zeer snel. Trends komen en gaan. Misschien past dat ook in ons hectische dagelijkse leven. Want dat is wat mode tegenwoordig doet, het heeft betrekking op ons leven. Motieven en thema’s uit het dagelijks leven zijn in trek.
Geschiedenis van de mode: in een oogopslag
- Tot de Middeleeuwen: kleding moet het lichaam beschermen
- Middeleeuwen: lichamen moeten bedekt zijn om religieuze redenen
- 15e en 16e eeuw: Kleren moeten bevallen en meer mensen kunnen ze kopen
- 17e en 18e eeuw: Mode is een uiting van macht
- Uit de 19e eeuw: Industrialisatie, massaproductie, bourgeoisie & haute couture
- 20e eeuw: Verdere groei van deze structuren, fast fashion & life reference
Mode en modetrends: geschiedenis en filosofie
Mode is geen mode. En wat is mode eigenlijk? Laten we eerst het begrip “mode” onder de loep nemen. Simmel, een klassiek socioloog, maakte reeds in 1905 een onderscheid tussen het begrip mode en het begrip functionele “alledaagse” kleding. Kleding vervult een zuiver functionele menselijke behoefte – zoals bescherming tegen kou of regen. Mode is ook een sociale behoefte. Vandaag kijken we dus naar de geschiedenis van de mode en de invloed ervan op de samenleving. En in dit artikel vindt u ook leuke video’s over het thema 100 jaar mode!
Geschiedenis van de mode-industrie
Kleding gaat terug tot het begin van de mensheid zelf. In het begin diende het alleen om het lichaam te beschermen. Wanneer dus huiden en dierenvachten om het lichaam werden gelegd, beschermde dit tegen koude en regen, maar ook tegen oppervlakkige verwondingen.
Naarmate de mensheid zich ontwikkelde, begon ook de cultuur zich te ontwikkelen. Religie en sociale status wonnen aan belang. Deze kwamen ook tot uiting in het materiaal en de patronen van de kleding. Zo droegen heersers meer uitgebreide huiden. Geestelijke personen, zoals de eerste priesters, daarentegen, hadden patronen op hun kleding die hun rol en religieuze verbondenheid aanduidden. Vaak waren dit dezelfde mensen, zodat leiders ook de hoogste persoon in de godsdienst waren.
- Kleding heeft voordelen: Bescherming van het lichaam
- Eerste versiering op kleding wijst op overheersing & religie
De sociale verandering naar de Europese Middeleeuwen toe is in hoofdzaak verantwoordelijk voor het feit dat kleding niet langer alleen bedoeld was om culturele waarden te beschermen en tot uitdrukking te brengen, maar ook diende om het lichaam esthetisch te bedekken. Te veel huid werd als ongepast beschouwd. Dit werd vaak gerechtvaardigd door het geloof, dat te veel zichtbare huid iemand onrein zou maken voor God. Mensen die zich niet aan de regels hielden, werden sociaal uitgesloten, publiekelijk te kijk gezet of, in het ergste geval, zelfs vermoord.
In de geavanceerde beschavingen daarvoor werd naaktheid niet noodzakelijk als afstotend beschouwd. In het oude Egypte, het oude Griekenland en het Romeinse Rijk werd het bijvoorbeeld normaal gevonden dat armere bevolkingsgroepen bijna zonder kleren rondliepen. Kleding was in die tijd dus al een statussymbool, want hoe meer geld en macht iemand had, hoe meer kleding hij of zij zich kon veroorloven.
- Kleding wordt gebruikt om het lichaam te bedekken
- Strikte kledingvoorschriften op basis van religie
- Vóór: Naaktheid niet sociaal verworpen
- Maar: kleding was een teken van rijkdom
Renaissance: voorloper van industriële productie
De Italiaanse Renaissance wordt beschouwd als het model voor de ontbinding van de Middeleeuwen in heel Midden-Europa. De maatschappij brak enigszins met de strikte regels van de Middeleeuwen. Dit was hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat meer werd geproduceerd dan nodig was. Ambachtslieden en kooplieden begonnen zo winst te maken. Met dit geld kregen zij ook meer macht, omdat zij de mogelijkheid hadden om zelf enkele soldaten te betalen en, indien nodig, de adel, d.w.z. koningen en prinsen, aan te vallen. Uit angst hiervoor waren zij meestal betrokken bij de politiek.
Hierdoor ontstond een bredere midden- en hogere klasse die geïnteresseerd was in kleding en erbij horen. Omdat dit nu mogelijk was dankzij de technische vooruitgang, konden zij ook meer kopen. In de Middeleeuwen kocht men bijvoorbeeld een nieuw hemd als het oude kapot was. Vanaf de 15e eeuw werd het steeds gebruikelijker om een nieuw hemd te kopen, zodat men er twee had en ook nog een keuze.
Bovendien werden bepaalde kleren als mooi beschouwd en mensen die zich die konden veroorloven verwierven sociaal prestige. Door kleding die lijkt op die van andere tijdgenoten, kan men het gevoel krijgen dat men tot bepaalde groepen mensen behoort. Kleding moet dus niet alleen functioneel zijn, maar ook mooi.
- Handelaren en ambachtslieden verdienen meer
- Meer geld = meer koopkracht
- Meer mensen kunnen zich kleren veroorloven
- Kleding moet niet alleen functioneel zijn, maar ook mooi
- Kleding die “in de mode” is, geeft verbondenheid en prestige
Absolutisme: mode is een middel tot macht & zelfexpressie
Ondanks deze sociale ontwikkeling had de adel daarna nog steeds een hoge status. Dit werd vooral duidelijk in het absolutistische Frankrijk van de 18e eeuw. Kleding werd vooral gebruikt als een uiting van macht. Hoe opzichtiger en duurder, hoe machtiger de persoon. In de Renaissance lag de nadruk nog op de persoon en zijn daden en vermogens; nu ging het om pure consumptie om iedereen te laten zien hoe machtig men was.
Dit overdreven zelfbeeld was echter nuttig voor de ontwikkeling van de mode. Met de mooiste kleren kon men zich vergelijken, maar ook bepalen wat aanvaardbaar was. Er was nu minder een kledingvoorschrift waarvoor men door de wet kon worden gestraft. Maar in de geest van de tijd werden bijvoorbeeld gepoederde pruiken en wijde hoepelrokken als mooi beschouwd en men kon er sociaal prestige door verwerven en het weer verliezen als men niet de mode van het moment droeg.
Omdat mode nu populairder was en uitdroeg hoe geweldig je was, kwam het ook in tijdschriften. Deze werden gemaakt om alledaagse gebeurtenissen voor te stellen en te bespreken. Naarmate de mode meer deel ging uitmaken van het dagelijkse leven, ontstonden de eerste tijdschriften die eraan waren gewijd. De eerste modebladen waren geboren.
- Adel presenteert zichzelf door overdreven praalzucht
- Kleding: Zoveel mogelijk zelfexpressie
- Tijdschriften over mode = eerste modebladen
Modetijdschriften: Geschiedenis van de grootste tijdschriften
Tijdschriften en media begeleiden de mode al honderden jaren. Zij weerspiegelen de huidige trends in de mode-industrie. Daarom zijn ze zo nuttig voor mensen die in mode geïnteresseerd zijn, omdat je in de tijdschriften alles kunt vinden wat belangrijk is. Net als de mode, hebben ze hun eigen evolutie doorgemaakt.
Modetijdschriften: alles wat belangrijk is voor wie in mode geïnteresseerd is
Rode lopers, supermodellen en topontwerpers, wie vangt het allemaal? Welkom in de wereld van de modebladen! Daarin kunt u alles vinden over mode en de trends die daarbij horen. Ondertussen zetten de tijdschriften zelfs hele trends in gang. Vergezeld van prachtige foto’s, adembenemende video’s en de meesten van hen hebben nu ook kanalen op sociale netwerken. U hebt misschien al gehoord van Vogue, Harper’s Bazaar en Elle, maar hier kunt u alles te weten komen over hoe deze modegiganten zijn ontstaan.
Top Mode Tijdschriften – Deze Tijdschriften zetten Trends
Wij willen weten: wat beweegt de mode-geïnteresseerden onder ons? En wat zegt meer over de belangstelling van mensen dan de modetijdschriften die zij het liefst lezen? Wij hebben dit onderzocht en zijn tot een opmerkelijke conclusie gekomen. Klik hier om terug te gaan naar de gids: Model worden.
Industrialisatie: Massaproductie & Haute Couture
De industrialisatie vanaf de 19e eeuw was vanuit economisch oogpunt een zegen voor de mode-industrie. De eerste fabrieken werden in deze tijd opgericht. Dit leidde ook tot de ontwikkeling van massaproductie en machines konden meer en meer produceren in minder tijd. Met de kolonisatie daarvoor, waren nieuwe bronnen van grondstoffen gevonden. Door de vaak onmenselijke uitbuiting van deze en de industrialisatie ontwikkelde zich in Midden-Europa een welvarende samenleving. Het verdiende geld maakte het mogelijk om deze mode te betalen.
Economische groei en de daaruit voortvloeiende rijkdom gaven ook aanleiding tot haute couture. In één adem werden de eerste modemerken geboren, zoals Chanel, Balenciaga, Dior en Yves Saint Laurent.
Er waren ook de eerste modeshows in Parijs om deze speciale kleding te demonstreren. Parijs ontwikkelde zich tot het Europese modecentrum. Het was daar dat mode echt een industrie werd. Terwijl het vroeger alleen ging om het vakmanschap bij de vervaardiging van de kleding, kwam nu ook de naam van de ontwerper of het modehuis op de voorgrond te staan. Zoals het geval is met modemerken vandaag.
- Fabrieken worden gebouwd = meer productie
- Nieuwe bronnen van grondstoffen door kolonisatie
- De welvarende maatschappij had geld
- Mode werd een industrie door haute couture
- Namen van de ontwerper/het modehuis worden belangrijk
Jaren ’50 tot heden: veelzijdig maar van korte duur
Na de tweede wereldoorlog veranderde de mode nog meer. Terwijl mode vroeger iets was voor rijke burgers, wilden jongeren nu mode die hun leven weerspiegelde en betaalbaar was. Dit leidde tot een explosie van modegenres en de snel veranderende fast-fashion industrie. Er moesten zo veel mogelijk verschillende dingen zijn die dicht bij het leven stonden en waarmee de koper zich kon identificeren.
De alsmaar voortschrijdende technische ontwikkeling en de mondialisering hebben deze ontwikkelingen in de hand gewerkt. Mode is een statussymbool om sociale verwantschap uit te drukken, ongelooflijk divers en een integrerend deel van ons leven. Er zijn zoveel belangrijke componenten in de mode en wij stellen er hier vier voor.
- Na de Tweede Wereldoorlog: jongeren hebben meer koopkracht & eigen ideeën
- Meer mode types
- Snelle trends: er is altijd iets nieuws nodig
- Is mogelijk door massaproductie
- Identificatie en verwijzing naar het dagelijks leven is belangrijk
Modeontwerpers: Iconen van de modewereld – Chanel, Dior, Versace & Co.
Natuurlijk is de industrie ook afhankelijk van nieuwe ideeën, en die komen meestal van modeontwerpers. Hun werk is superbelangrijk en heeft een grote rol gespeeld bij het ontstaan van de mode van vandaag. Zij creëren trends en reageren daarop. Modeontwerpers zijn niet meer weg te denken uit de modewereld.
Creatieve geesten: modeontwerpers van luxemerken
Of je nu op Fashion Week bent of aan het shoppen bent, je bent waarschijnlijk bekend met luxemerken als Chanel, Dior en Armani. Maar wist je wie er achter zit? Allerlei modeontwerpers hebben voor deze merken gewerkt. Velen van hen hebben de modewereld op hun eigen unieke manier veranderd. Hier maakt u kennis met Coco Chanel, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld, Giorgio Armani en de broers en zussen Gianni en Donatella Versace. Deze mensen behoren tot de meest succesvolle ontwerpers in de wereld.
Haute Couture Story: Parijs, New York, Londen
Haute couture is ook het hart van de mode-industrie en heeft zowel merken als Dior, Chanel en Givenchy groot gemaakt als ervoor gezorgd dat Parijs, New York en Londen de absolute modehoofdsteden zijn.
Haute Couture: de opperste discipline van de mode
Als je aan de modeweek in Parijs denkt, komen de spannende kleren van de haute couture waarschijnlijk vrij snel in je op. Maar wat zit er eigenlijk achter haute couture? Het is eigenlijk heel simpel, vertaald betekent het “verheven kleermakerij”. Een vereniging van verschillende modemerken bepaalt de regels volgens welke een label zijn collectie haute couture mag noemen. Lang niet iedereen mag dat.
Modetijdschriften: Geschiedenis van de grootste tijdschriften
Tijdschriften en media begeleiden de mode al honderden jaren. Zij weerspiegelen de huidige trends in de mode-industrie. Daarom zijn ze zo nuttig voor mensen die in mode geïnteresseerd zijn, omdat je in de tijdschriften alles kunt vinden wat belangrijk is. Net als de mode, hebben ze hun eigen evolutie doorgemaakt.
Modetijdschriften: alles wat belangrijk is voor wie in mode geïnteresseerd is
Rode lopers, supermodellen en topontwerpers, wie vangt het allemaal? Welkom in de wereld van de modebladen! Daarin kunt u alles vinden over mode en de trends die daarbij horen. Ondertussen zetten de tijdschriften zelfs hele trends in gang. Vergezeld van prachtige foto’s, adembenemende video’s en de meesten van hen hebben nu ook kanalen op sociale netwerken. U hebt misschien al gehoord van Vogue, Harper’s Bazaar en Elle, maar hier kunt u alles te weten komen over hoe deze modegiganten zijn ontstaan.
Top Mode Tijdschriften – Deze Tijdschriften zetten Trends
Wij willen weten: wat beweegt de mode-geïnteresseerden onder ons? En wat zegt meer over de belangstelling van mensen dan de modetijdschriften die zij het liefst lezen? Wij hebben dit onderzocht en zijn tot een opmerkelijke conclusie gekomen. Klik hier om terug te gaan naar de gids: Model worden.
Supermodellen: van casting tot mode-icoon
Mode moet naar de mensen gebracht worden en daarvoor moet iemand het dragen. Supermodellen profiteren van het feit dat de mode-industrie een rol speelt in ons dagelijks leven. Zij kunnen zich beter profileren en zijn vaak succesvol op andere gebieden. En het werkt ook andersom! Hoe bekender een model is, hoe beter u haar kunt gebruiken om uw kleding te promoten.
Supermodellen: Beroemdheden uit de modewereld
Modeshows, bedwelmende jurken en Instagram, wie brengt u eigenlijk de trends van de grote modemerken? Dat klopt, supermodellen zoals Kendall Jenner, Gigi Hadid, Cara Delevingne en Naomi Campbell. Maar je ziet ze niet alleen in deze industrie vandaag. Supermodellen hebben al lang een vaste plaats in de amusementsindustrie en zijn echte beroemdheden. Ontdek hier wat er schuilgaat achter sommige van deze indrukwekkende vrouwen.