Het reclamemodel – model voor reclame- en verkooptalent

Reclamemodel – Een van de carrièredoelen van veel aspirant-modellen is om zichzelf uiteindelijk terug te zien in een reclamefilm of -clip op televisie of online. Maar ook affiche- of gedrukte reclame is een van de werkterreinen van een reclamemodel. Voor modellen geven wij als modellenbureau in Berlijn, Hamburg, München en Keulen een inkijkje! Niet alleen is het inkomen voor het model hoger dan bijvoorbeeld in de catwalksector, maar ook kan de bekendheid van een model enorm toenemen door een reclamecampagne van een succesvol bedrijf of merk. Dit betekent op zijn beurt dat het model niet alleen waardevolle ervaring opdoet voor de toekomst, maar ook dat de marktwaarde van het model stijgt. En serieus – wie zou zichzelf niet willen zien glimlachen vanaf een enorm billboard? Of geassocieerd worden met een exclusief bedrijf of merk in het algemeen? Maar wat gaat er precies schuil achter de term reclamemodel?

Tip! Kent u ons nieuwe reclamebureau voor gezichten al? Nu op: STIL Modellen

Model Job Classics: Reclame, affiches en campagnes

Wat maakt een goed model of reclamemodel?

De term reclamemodel is een specifieke term voor een model dat vooral actief is op het gebied van reclame, d.w.z. reclameborden, advertenties, reclamespots, reclamefilmpjes en dergelijke. Dergelijke modellen worden ook wel commerciële modellen genoemd. Zij hebben een mooi gezicht (volgens de sociale norm), zien er natuurlijk uit en hebben een goed figuur, maar niet te dun.

Tip! Kent u ons nieuwe reclamebureau voor gezichten al? Nu op: STIL Modellen

Reclame – Korlan en Karen voor FEREO LUNA

Reclamemodel – voorwaarden en vereisten

Grootte is echter niet principieel onbelangrijk als reclamemodel, in de reclame-industrie maken ook kleinere modellen (b.v. met een lengte van 170 cm) een kans. Iemand die op de catwalk ondenkbaar lijkt, kan in de reclame precies het juiste type zijn. Het meisje of de buurjongen, met een sympathiek charisma? Perfect. Een stralende lach? Verplicht. De klant moet zich immers met de modellen kunnen identificeren.

Een goed verzorgd uiterlijk – het neusje van de zalm in de modellenbusiness

Niettemin geeft het model het bedrijf een bepaald imago of wordt het verondersteld het reeds gevestigde imago van een bedrijf te onderstrepen. Daartoe moet het model zich kunnen identificeren met de onderneming, of omgekeerd, de onderneming met het model. Voor een cosmeticaketen, bijvoorbeeld, is een model met een onzuivere huid en een niet-symmetrisch gezicht ondenkbaar. Er is ook een basisregel voor een haarreclamemodel: het model mag geen gebroken haar hebben. Het precieze type hangt dus logischerwijs af van de producten en diensten waarvoor reclame moet worden gemaakt.

Reclame – Milva voor VW

https://www.youtube.com/watch?v=ebKthRd6FsA

Reclamemodellen – Wat verdienen ze eigenlijk?

Het beroep van reclamemodel is bijzonder populair omdat de beloning voor de banen aanzienlijk hoger ligt dan voor modellen in de mode, bijvoorbeeld op de catwalk. Het is van essentieel belang dat een reclamemodel wordt vertegenwoordigd door een modellenbureau dat van meet af aan een hoog (gerechtvaardigd) dagtarief vaststelt, aangezien het mogelijk is dat vervolgopdrachten van dit type in dezelfde productgroepen zullen wegvallen. Het model moet immers het product waarvoor reclame wordt gemaakt authentiek voorstellen. De herkenningswaarde van een model en een merk is van cruciaal belang, en daarom worden de gezichten van een groot merk met tegenzin geboekt.

Reclame, commerciële fotografie en commercials voor merken

Reclame is een brede tak van marketing. Maar wat houdt het in? En waarom is reclame een van de best betaalde banen in de modellenwereld? Naast reclameborden, flyers, catalogi, advertenties en algemene gedrukte reclame behoren ook reclamefilmpjes, zowel voor TV als voor internet, tot het bereik van de reclame. Door middel van de instrumenten, b.v. de carriermedia, trachten de ondernemingen hun imago op de markt op te poetsen of überhaupt op te poetsen. En ze doen dat heel bewust.

De grote merken hun marketing strategieën

Achter wat uiteindelijk een eenvoudige, via de media verspreide reclameactie lijkt te zijn, gaan goed uitgewerkte marketingstrategieën schuil. De bedrijven proberen zich rechtstreeks tot hun doelgroep te richten en op een ander niveau met hen te communiceren, ook om hen te beïnvloeden. Het doel hiervan is dat klanten zich aangesproken voelen, zich met het bedrijf identificeren en uiteindelijk de afzetmarkt vergroot. Om de onderneming in staat te stellen deze processen optimaal te verwezenlijken, is het van belang de juiste modellen voor de juiste reclame te vinden. Zij zijn uiteindelijk degenen die de boodschap van het bedrijf bij de klant brengen.

Commercieel – Mark en Janine voor HENKELL

https://www.youtube.com/watch?v=IbPVZRsWE-0

Vereisten voor een model in de reclame-industrie

De eisen die aan een reclamemodel worden gesteld, zijn velerlei. Het gaat niet alleen om het juiste uiterlijk, een goed figuur, een zekere lengte en een mooi gezicht. Dit wordt beschouwd als een eerste vereiste om voet aan de grond te krijgen in de modellenwereld.

Zelfverzekerd, authentiek en natuurlijk

Maar succes als reclamemodel is alleen weggelegd voor hen die zich voor de camera ten volle ontwikkelen en ambitieus aan zichzelf werken. Een reclamemodel moet zich lekker in haar vel voelen. Het maakt niet uit hoeveel paar ogen je in de gaten houden terwijl je je benen scheert, een broodje noot-nougat-crème maakt of touwtje springt.

Authenticiteit is ook erg belangrijk, je moet staan voor het overeenkomstige merk en tegelijkertijd oprecht en natuurlijk overkomen, en je moet een sympathiek charisma hebben. Elke kijker heeft liever het slimme, pientere buurmeisje dan de arrogante prima ballerina. Het is echter ook belangrijk dat het leuke buurmeisje een natuurlijk zelfvertrouwen uitstraalt. Een stil muisje is niet op zijn plaats in de reclame-industrie.

De consument moet zich u kunnen herinneren en het product associëren met uw sterke charisma. Omdat iedereen zelfverzekerd, energiek en positief wil zijn. Een stralende lach is daarom net zo’n topprioriteit als een goede huid en mooi haar. Goede lichaamsverzorging is een eerste vereiste. Maar het absoluut doorslaggevende argument om voor een commercieel model te kiezen is acteertalent. Je moet jezelf in een rol kunnen plaatsen en die met volle overtuiging kunnen belichamen.

Merk ambassadeur – Sandra Hunke voor HANSA

CM Models vertegenwoordigt fotomodellen voor sterke shoots en reclamecampagnes in Keulen, Berlijn, Hamburg, München & Co. Zowel vrouwelijke als mannelijke reclamemodellen van verschillende leeftijdsgroepen zijn vertegenwoordigd. Het hele team ondersteunt de modellen van het agentschap bij hun ontwikkeling tot reclamemodellen. Regelmatig vinden exquise modelcoachings plaats, waarin naast effectieve catwalktrainingen ook de disciplines mimiek, poseren en acteren (niet alleen voor foto’s, maar ook voor video’s) aan bod komen.

U wilt een model boeken voor reclame? Schrijf ons dan of bel ons agentschap rechtstreeks. We kijken uit naar uw verzoek!

Nieuw! Ons reclamebureau voor reclame & gezichten: STIL Models

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie