Acne Studios: Merk, Luxe Kleding, Tassen & Sneakers – Designer Kleding uit Zweden

Acne Studios – Net als Fear of God of Off-White is ook Acne Studios een gevestigd merk in de streetwear-sector. Acne Studios is een modehuis uit Stockholm met een multidisciplinair erfgoed. De interesse van oprichter en creatief directeur Jonny Johansson voor kunst, architectuur en straatcultuur vond een alternatief pad dat van Acne Studios een gerespecteerde fabrikant van confectiekleding voor mannen en vrouwen maakte. De collecties kenmerken Jonny Johansson’s kenmerkende design en aandacht voor detail, met de nadruk op tailoring en een eclectisch gebruik van materialen en speciaal ontwikkelde stoffen. U kunt meer te weten komen over vele andere merken in onze modegids.

De geschiedenis van Acne Studios

Acne werd oorspronkelijk opgericht in 1996 als onderdeel van een creatief collectief dat zich richtte op grafische vormgeving, design, film, productie en reclame. Het was in 1997 dat Jonny Johansson (de oprichter en creatief directeur van het merk) 100 paar raw denim jeans met rode stiksels maakte en weggaf, wat het startschot gaf voor de mode-kant van het bedrijf. In 2006 verliet het merk Acne en werd het Acne Studios, dat zich splitste van Acne Film, Acne Advertising en Acne Digital.

De oprichter Jonny Johansson

Acne Studios is een modehuis uit Stockholm met een multidisciplinair erfgoed (AcneStudios, 2016). Oorspronkelijk werd Acne in 1996 opgericht als onderdeel van een creatief collectief dat zich richtte op grafische vormgeving, design, film, productie en reclame. In 1997 maakte en gaf Jonny Johansson (de oprichter en creatief directeur van het merk) 100 paar raw denim jeans met rode stiksels weg, wat het begin was van de mode-kant van het bedrijf. In 2006 verliet het merk Acne en werd het Acne Studios, dat zich splitste van Acne Film, Acne Advertising en Acne Digital.

Hier zie je de oprichter Jonny Johansson:

De belangrijkste jaren van Acne Studios

Sinds 2004 publiceert Acne twee keer per jaar het lifestylemagazine Acne Paper. In 2006 ging Acne een samenwerking aan met Tretorn Zweden voor een reeks sneakers, in 2008 gevolgd door een hooggeprijsde samenwerking met Lanvin gedurende verschillende seizoenen voor een op denim gebaseerde kledingcollectie voor zowel mannen als vrouwen in de stijl van de twee modehuizen. In het boekjaar 2008/2009 heeft Acne Studios meer dan 40 miljoen euro omgezet, waarvan ongeveer de helft afkomstig was van de eigen winkels. Vanaf 2009 werden de dames- en herencollecties van Acne Studios gepresenteerd op de catwalk als onderdeel van de London Fashion Week. In 2010 exploiteerde Acne Studios 28 eigen boetieks, vooral in Noord-Europa met telkens één in Berlijn en Hamburg. Vanaf 2011 was het bedrijf met de mannencollectie aanwezig met een modeshow op de Paris Fashion Week. Sinds 2013 wordt de damescollectie tijdens de Paris Fashion Week op de catwalk gepresenteerd en wordt de herencollectie in een presentatie aan de pers getoond. In 2010 lanceerde Johannson een beperkte collectie meubels onder de merknaam Acne Studios. In 2012 heeft het bedrijf 89 miljoen euro omgezet.

Samenvatting van de kerngegevens

2004: Lifestyle Magazine

2006: Samenwerking met Tretorn Zweden

2008: Lanvin Collecties

2008/09: 40 miljoen euro omzet

2009: Acne op London Fashion Week

2010: 28 boetieks in Europa

2010: Beperkte meubelcollectie

2011: Acne op Paris Fashion Week

2012: ca. 90 miljoen euro omzet

Acne Studios Today: Het “perfecte” prêt-à-porter kledingstuk

Vandaag heeft Jonny Johansson Acne Studios omgevormd tot een “gerespecteerde fabrikant van prêt-à-porter kleding voor mannen en vrouwen”. Het merk wordt beïnvloed door Johanssons belangstelling voor kunst, architectuur en straatcultuur, en in zijn collecties ligt de nadruk op tailoring en een eclectisch gebruik van materialen en speciaal ontwikkelde stoffen. De kernstijl van Acne is niet alleen ‘ready-to-wear’ maar ook ‘easy-to-wear’.

De stijl van het merk

Het is moeilijk om de stijl van Acne Studios te beschrijven, want die is minimalistisch, tijdloos en toch ruimdenkend. Johansson is in staat om excentrieke en essentiële elementen te combineren in een collectie of zelfs in een enkel stuk. Het is duidelijk dat Johansson van contrasten houdt en niet opteert voor louter esthetische producten. Zo bestond de eerste collectie van Acne Studios uit veel raw jeans genaaid met rode stiksels. Johansson gaf de jeans aan zijn vrienden, maar zij wilden hem niet dragen omdat de esthetiek van de ontwerper niet altijd gemakkelijk te begrijpen is.

Hier is een blik uit de lente/zomer collectie van 2022:

Tot op de dag van vandaag presenteert Acne Studios modecollecties in een eenvoudige Scandinavische designstijl in veelal monochrome stoffen en moderne snits voor een jeugdige doelgroep. Tot de klassiekers van het merk behoort de enkelhoge dameslaars Pistol met een brede hak en ritssluiting.

Typisch voor Acne Studios

De eerste wereldwijde collectie kwam in de winkels in 1997, toen zijn “eigenzinnige jeans” eindelijk populair werden nadat ze in tijdschriften als Vogue Paris en Elle Sweden waren verschenen. Sindsdien is elke collectie ontworpen om te provoceren, net zoals muziek dat kan. Volgens de ontwerper gaat mode over zelfexpressie. Daarom zijn de collecties van Acne Studios vaak zowel eigentijds als klassiek, altijd met een twist. De grote verschillen tussen elke collectie hebben te maken met de fascinatie van de ontwerper voor tegenstellingen, aandacht voor detail en het gebruik van op maat gemaakte stoffen die elke collectie uniek en verrassend maken.

Een look uit de Acne Studios damescollectie:

Het Acne Studios Gezichts Motief

Hoe uniek en verrassend de collecties ook zijn, het gezichtsmotief is des te herkenbaarder. Het was ontworpen om een “gewone Zweedse burger” voor te stellen; niet erg gelukkig, niet erg verdrietig. Gewoon lagom. In 2017 lanceerde Acne Studios een hele collectie gezichtsmotieven gewijd aan gezinnen. Het is bedoeld om de gezinnen van vandaag te portretteren en past bij de insluiting waar het modelabel bekend om staat. Eerdere campagnes stellen “niet-traditionele” gezinnen voor en schreeuwen om inclusiviteit.

Hier zie je het beroemde Acne gezicht motief op een trui:

Acne Studios Sneaker

Terwijl de kleding over het algemeen vrij is van logo’s, is het schoenenaanbod iets gewaagder en heeft het bewezen favoriet te zijn bij een breed scala aan sneakerliefhebbers. Of je nu op Fashion Week bent of op Instagram rondkijkt, de kans is groot dat je een paar sneakerstijlen van Acne Studios tegenkomt. Zoals het Acne betaamt, zijn de meeste sneakers uitgevoerd in gedempte tinten, waaronder zwart, bruin, wit en verschillende crèmekleuren (soms vervormd).

De Acne Studios ‘Manhattan’ sneaker in wit/crème:

Acne Studios ‘Roze

De grote roze tas van Acne Studios is een klassieker geworden. Net als bij de eerste collectie met de rode jeans, vonden mensen deze roze tassen lelijk en raar. Roze werd vroeger beschouwd als een lelijke kleur. Dit is precies waar Johansson van houdt en wat Acne Studios zo succesvol maakt: de ontwerper kiest niet voor de gemakkelijke weg, maar kiest voor producten die een bepaalde energie hebben en mensen aan het denken zetten. Hij doet niet aan ‘zielloze’ dingen. Toen hij de roze tas ontwierp, wist hij dat de mensen hem eerst niet mooi zouden vinden, maar vroeg of laat zouden ze hem wel waarderen. Hij houdt ervan om bestaande opvattingen, schoonheidsidealen en trends uit te dagen. Dat is precies waar Acne voor staat.

Hier zie je een foto van de Acne Studios roze tassen:

De Acne Studios Concept Stores

Als je minstens twee flagship stores van Acne Studios hebt bezocht, weet je dat ze allemaal anders zijn ingericht. Hieruit blijkt dat Johansson niet alleen geïnteresseerd is in mode, maar ook in binnenhuisarchitectuur. Hij houdt ervan om nieuwe concepten uit te vinden. Elke winkel is conceptueel en vele lijken meer op een galerie dan op een modeboetiek. Nog een punt dat perfect past bij het authentieke merk en de notie om dingen anders te doen.

De Acne Studios concept store in Hong Kong:

Veel gestelde vragen over Acne Studios

Hier vindt u de meest gestelde vragen over Acne Studios:

Waar staat Acne voor?

  • Oorspronkelijk was de naam “ACNE” een acroniem voor “Associated Computer Nerd Enterprises”, maar werd later veranderd in “Ambition to Create Novel Expressions”.

Hoeveel is Acne Studios waard?

  • Dit waardeert Acne Studios op 480 miljoen dollar. Begin 2018 werkte het bedrijf samen met Goldman Sachs aan een mogelijke verkoop met een waardering van maximaal 500 miljoen euro (570 miljoen dollar).

Uit welk land komt Acne Studios?

  • Acne Studios is een multidisciplinair luxueus modehuis uit Stockholm, Zweden, dat gespecialiseerd is in heren- en damesmode, schoeisel, accessoires en denim.

Mode merken zoals Acne Studios

Acne Studios is door zijn eenvoudige luxekleding een onderscheidend merk geworden. Ondanks hun uniciteit zijn er gelijkaardige merken die ook een liefde voor kunst en architectuur delen. In deze sectie vindt u merken zoals Acne Studios.

Acne Studios Videos

Bekijk de Acne Studios collecties en campagnes in onze Acne Studios video feature.

Raf Simons / Raf Simons Videos

Raf Simons probeerde met zijn collecties ook tegen de normen in te gaan en creëerde verschillende collecties die er aan de buitenkant eenvoudig uitzagen, maar in detail zeer luxueus waren. Bekijk het merk en de kledingstukken van dichterbij in onze artikelen over Raf Simons en kom meer te weten over de ontwerper en zijn processen.

Maison Margiela / Maison Margiela Videos

Margiela is misschien wel het bekendste high-fashion merk als het gaat om ingetogen luxe. Bekijk onze Maison Margiela posts voor meer over de genialiteit van het merk en het concept.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Acne Studios en wil je meer merken leren kennen? Bekijk dan hier onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Geraffineerde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.