Modellenbureau geld verdienen: Hoeveel verdient een model en vanaf wanneer?

Hoe kun je geld verdienen in een modellenbureau? En vanaf wanneer? De mogelijkheden zijn zeer divers, afhankelijk van hoe ver je het schopt als model. In principe gaat het er in het begin altijd om jezelf op te bouwen als model voordat je ook maar iets kunt verdienen. Dit omvat uw persoonlijkheid, maar ook uw uiterlijk en, natuurlijk, uw modellenportfolio. Pas als al deze factoren kloppen en uw agentschap u 100% kan vertrouwen wanneer ze u naar hun klanten sturen, kunt u geld gaan verdienen.

We kijken naar alles vandaag! De verschillende inkomens in verschillende landen, de eerste baantjes als pasmodel, fotoshoots, modeshows en reclamecampagnes.

Verdien geld als model

Vandaag wilden we je een klein overzicht geven van de gebieden waarop je geld kunt verdienen als model bij een groot agentschap als CM Models. Het belangrijkste is dat modellenwerk je veel kansen en vrijheid geeft, maar je moet wel elke dag gemotiveerd en vooral ambitieus zijn. Als je op een set staat met twaalf mensen van het reclamebureau en een fotograaf die niet zo spraakzaam is, moet jij de vriendelijke persoon zijn die energie op de set brengt! Je doet je werk met ervaring en plezier, net als in een modeshow. Niemand hoeft je uit te leggen wat je moet doen. Jouw taak is om precies te weten wat je doet! Daarom is de voorbereidingstijd als model, die meestal nog op school plaatsvindt, zo belangrijk voor jonge talenten. Laten we eens kijken naar de verschillende gebieden waarop je geld kunt verdienen als model.

Vergoedingen en inkomsten: Hoeveel verdient een model?

De tarieven en de inkomens verschillen enorm van stad tot stad. Bijvoorbeeld in kleine steden of metropolen, tussen klanten, kleine en nieuwe startende ondernemingen, tegen de grote internationale spelers, alsook tussen landen.

Je verdient in Frankrijk meestal meer geld dan in Griekenland. Al deze verschillende factoren komen samen. Natuurlijk spelen je ervaring en vaardigheden een grote rol, net als je uiterlijk en een paar andere factoren die je vaak niet zelf kunt beïnvloeden, zoals je lengte. Wanneer dit alles samenkomt, worden vervolgens de werkdagen berekend, alsmede de reis en het verblijf en, uiteraard, het daaropvolgende gebruik. Alleen al de tijd van gebruik wordt onderverdeeld in verschillende factoren, b.v. territoriaal gebruik, d.w.z. in welke landen of steden iets wordt uitgezonden of geplakt. Hetzelfde geldt voor de verschillende media, van onlinemedia tot digitale advertenties op socialemediaplatforms en natuurlijk de klassieke affiches, maar ook voor tv-reclame en natuurlijk bioscoopspotjes.

Maar voordat je bij de goedbetaalde tv-banen komt, beginnen bijna alle modellen met de klassieke mode- en reclamebanen, tussen Instagram en online shops.

  • Wat doet een reclamebureau? Meer over het onderwerp: Reclamebureau

Fotoshoots voor Instagram en online shops: Reclame

Een van de eerste beginselen die je als model moet leren, is hoe je anders moet poseren voor verschillende onderwerpen. Vooral voor online modewinkels is het belangrijk om bij elk motief een beetje nieuwe emotie, een nieuwe houding, een nieuwe beweging te laten zien. Dit zijn precies de processen die je als jong model moet leren. Daarom zijn fotoshoots voor online shops en Instagram bijzonder de moeite waard, want hier moet je grote diversiteit bewijzen. Omdat gewoonlijk veel kledingstukken direct worden uitgeprobeerd en verschillende routes worden geschoten.

Later wordt het helemaal anders met een campagneshoot, waarbij je je meestal concentreert op één of twee kledingstukken en natuurlijk slechts op één motief. Dus zodra je je in deze league begeeft, moet je veel oefening en ervaring laten zien, zodat de klant er zeker van kan zijn dat de foto zal zitten. Vooral als er grote productieteams zijn, 10 tot 15 mensen die de set, de catering, de apparatuur, de locatie en natuurlijk nog veel meer voorbereiden. Dan heb je maar één dag, daarna vertrekt het vliegtuig. Dus er is geen mogelijkheid om later iets te produceren. Daarom moet je je langzaam opwerken van de eerste online shop shoots tot de grote campagne shoots.

Showrooms en modeshow: Mode presenteren

Showrooms zijn een iets kleinere bron van inkomsten. Showrooms zijn kleine modeshows. Je hebt daar geen publiek, maar alleen de ontwerper en een paar inkopers van verschillende boetieks en modeketens. Deze kopers bekijken de nieuwe stukken in de collectie en beslissen dan of zij een paar stukken in hun assortiment opnemen.

Showroom: Passend Model

Het voortraject naar de showroom is de taak van het pasmodel. Hier sta je voor de ontwerper om sneden en individuele stukken op te meten. Als de ontwerper verder met je wil werken, ben je misschien al geboekt als model voor je eerste showroom.

In de showroom presenteert u kledingstukken als model direct voor de klant (koper), zodat deze een indruk kan krijgen van de snit, het materiaal en de pasvorm. De ontwerper of de desbetreffende verkoopleider legt de klant dan uit wat in de collectie bijzonder belangrijk is, wat de bijzonderheden zijn en bijkomende details. Ondertussen presenteer je als model de jeans of de top, draai je je om en af en toe vraagt een klant je ook hoe bijvoorbeeld de stof aanvoelt op de huid of hoe een bepaalde snit zit. Zo kunt u direct beoordelen hoe het kledingstuk aanvoelt om te dragen. Dat is precies wat je krijgt in een showroom!

Modeshow: Catwalk Model

De modeshow is een stapje groter. Bij een modeshow heb je niet meer alleen de ontwerper en de kopers, maar ook een publiek publiek. Dit omvat gasten van beroemdheden, maar ook influencers en moderedacteuren. Hier presenteer je niet langer individuele kledingstukken alleen met één of twee andere modellen, maar ben je direct op locatie samen met een grote groep van 15 tot 20 modellen. U maakt allen deel uit van een presentatie en presenteert de nieuwe collecties van de ontwerper, die meestal in het komende seizoen op de markt zullen verschijnen. Bij een modeshow of in een showroom gaat het er niet om jezelf als model in de schijnwerpers te zetten, maar om de kleding en de ontwerper in de schijnwerpers te zetten. Jij als model verdwijnt naar de achtergrond.

Sandra voor Lena Hoschek @ Berlijn Fashion Week

Sandra heeft niet alleen op de catwalk gestaan, maar ook op een of twee covers. Hier was haar eerste: Dawanda cover met Sandra Hunke. Ze werkt ook als merkambassadeur voor een van de toonaangevende fittingenfabrikanten: Sandra Hunke x Hansa, en combineert zo stijl/mode met vakmanschap en interieurdesign. Zo divers is het werk van een model.

Reclamefilmpjes voor Facebook en YouTube

Als je eenmaal je eerste lessen hebt geleerd en ervaring hebt met poses, gezichtsuitdrukkingen en emoties, kun je langzaam aan meer uitdagende projecten aanpakken. Deze omvatten bijvoorbeeld kleine reclameclips. Tegenwoordig natuurlijk vaak voor sociale media, zoals Facebook of YouTube. De kleine spotjes tonen een nieuw haarverzorgingsproduct of een nieuwe smartphone. Je presenteert het betreffende product als een model in vijf tot tien seconden. Deze video’s worden vervolgens afgespeeld als advertenties, bijvoorbeeld. Dergelijke reclamespots zijn veel veeleisender, omdat je er niet alleen goed uit moet zien, maar met veel verschillende factoren rekening moet houden. Ten eerste zijn er video-opnames met andere mensen of modellen met wie je moet omgaan. Dus met emoties, moet elke fototrigger zitten. Dus je moet met elkaar harmoniseren.

Sommige commercials vereisen ook een kleine spreekrol. Wanneer de productiemaatschappij een dergelijke reclamespot plant, wil zij altijd een model met ervaring of waarvan het modellenbureau voor 100% bevestigt dat hij of zij de klus met vlag en wimpel zal klaren. Spreekrollen zijn veel veeleisender, omdat niet alleen het uiterlijk en de emoties tellen, maar ook de taal, de intonatie en vele kleine details in de gezichtsuitdrukkingen. Als je op een bepaald moment goed genoeg bent, kom je misschien ook in de grote reclamespotjes terecht die dan in de bioscopen, op televisie of op de streaming portals worden vertoond.

Anne Backstage: Over jou commercieel

Anne voor Over jou

Scènes uit de reclame voor de nieuwe app About You.

Anne im neuen About You App / Werbeclip (2016) Anne im neuen About You App / Werbeclip (2016) Aquarium, Hamburg

Korte clips voor Instagram, Facebook & Youtube:

NIEUWE AANKOMST. Ontdek nu de mooiste voorjaarslooks …► http://ow.ly/10anYS

Geplaatst door ABOUT YOU op zondag, 3 april 2016

Lookbook Shootings – Nieuwe Mode Collectie

Lookbook shoots zijn vaak iets speciaals omdat je de hele collectie direct fotografeert. Lookbooks worden ook relatief vaak gedrukt, zodat u als model ook naar een gedrukt resultaat kunt kijken. Lookbook shoots zijn heel belangrijk voor ontwerpers omdat ze de hele collectie aan de kopers tonen. Dit betekent dat een project tot op zekere hoogte staat of valt met het uiterlijk van de shoot. Daarom is het voor modeontwerpers van groot belang dat de modellen voor lookbookshoots zeer ervaren zijn of een absoluut eigen gezicht hebben, zodat men het zonder de ervaring kan stellen.

Eugenia voor Ship Sheip Look Book

Eugenia schiet niet alleen Look Book, ze heeft ook voor de camera gestaan voor Buffalo London: Eugenia x Buffalo London.

Reclame voor TV en bioscoop

Een van de grootste verdienmogelijkheden voor modellen komt van tv- en bioscoopcommercials, die nu natuurlijk ook vaak op streamingportalen te zien zijn. Deze borden worden vaak zeer frequent geplaatst. Hoe meer u wordt gezien, hoe meer gebruiksrechten worden geclaimd en hoe meer u kunt verdienen. Als een commerciële onderneming vervolgens naar een ander land wordt overgebracht, bijvoorbeeld omdat de productiekosten hoger waren dan bij de gewone overname, krijg je meer buy-outs. TV-commercials zijn natuurlijk zeer veeleisend, hier zijn de teams niet langer slechts 10 mensen, maar gemakkelijk 50 of 60 mensen die zo’n TV-commercial plannen en uitvoeren. Uiteindelijk kan het zijn dat jij en een ander model verantwoordelijk zijn voor het perfecte plaatje.

Terwijl helikopters naast je opstijgen of auto’s ontploffen. Natuurlijk is niet elke reclamespot zo spectaculair, maar je ziet wat een grote verantwoordelijkheid je hebt bij zo’n project. Vooral als je maar 8 uur hebt voor de opnames en de volgende dag de hele productie, de apparatuur en het team al uit elkaar liggen.

Denk je niet?

Dit is hoe een echt goede commerciële productie eruit ziet:

Quantum Leap commercial: Highlight voor modellen

Sanja, Whoopy en Co. in de Opel reclame: Quantum Leap.

Invloedrijke personen en sociale media

Als je zelf een steeds grotere community hebt opgebouwd, kan je modellenbureau je op een gegeven moment ook voorstellen voor influencer marketing jobs. Veel klanten van modellenbureaus vragen expliciet naar bloggers en influencers, omdat de modellenbureaus geïnteresseerd zijn in een zeer jonge doelgroep.

Influencer campagnes zijn zeer divers. Van het posten op Instagram, tot een klein verhaal via Stories op Instagram over bezoekers van een evenement, of zelfs het simpelweg plaatsen van producten in YouTube-video’s. Influencer marketing is zo divers dat steeds meer bureaus zich ermee gaan bezighouden. Wij waren een van de eersten en hebben vele klanten geholpen hun merk online te promoten. Voor veel modellen ligt de taak van influencer relatief dichtbij, omdat het ook gaat om foto’s, aanwezigheid in de media en natuurlijk het omgaan met emoties, gezichtsuitdrukkingen, camera’s en soms de rode loper. Daarom moet u als model ook altijd nadenken over hoe intensief u uw eigen sociale kanalen onderhoudt. Vooral Instagram zou veel aandacht moeten krijgen van modellen, omdat het hier relatief gemakkelijk is om een community op te bouwen. Steeds meer klanten kijken naar het aantal volgers op de afzonderlijke social media-kanalen. Daarom, onze geheime tip aan het eind, als je je modellencarrière begint, begin ook met Instagram vanaf dag één! Na twee of drie jaar zal deze investering zich voor u terugbetalen!

Follow-up klanten zijn A&O voor modellen

Dat was het typische verdien- en arbeidspad van een model. Zo verdien je je brood en door terugkerende klanten kun je je leven volledig op deze baan richten. Niet alleen door vervolgklanten, maar ook door terugkerende klanten, omdat ze je vooral onderscheiden, omdat ze tevreden waren over het werk. Tevreden klanten betekent een tevreden modellenbureau en dus de perfecte start voor jou als model.

Word een model: Tips & Gids

Als je wilt solliciteren bij ons modellenbureau, kun je hier alle informatie vinden.