Modellenmaten: vereisten en maten voor modellen uit de modewereld, de reclamewereld, plus size en rondingen

Modellenmaten & lichaamsgrootte – De klassieke modellencarrière waar elk jong model van droomt, hangt in eerste instantie bijna uitsluitend af van de lichaamsgrootte van het model; pas in de tweede stap komen charisma, gezichtsuitdrukkingen en gebaren om de hoek kijken – vele vereisten waaraan moet worden voldaan als men model wil worden. Er zijn slechts enkele uitzonderingen, misschien één op de duizend, die het toch hebben gehaald vanwege hun bijzondere aard. Iedereen kent supermodel Kate Moss. Zij combineert alles: een bijzonder uiterlijk, een bijzonder charisma en zij is altijd zeer toegewijd aan haar werk. Bovendien leidt zij een zeer interessant privé-leven voor de media en dus ook het juiste verhaal.

Waarom zijn modelmetingen zo cruciaal voor banen?

Waarom zijn metingen zo belangrijk voor modellen? Je moet je altijd voorstellen, er zijn veel modellen. Of een ontwerper nu in Londen (of London Fashion Week), Parijs, Hong Kong, Kaapstad of zelfs New York en Berlijn presenteert, modecollecties worden op een bepaalde maat gesneden, vooral als zij op maat zijn gemaakt voor het volgende seizoen en eerst op een paar proefstukken aan klanten worden getoond tijdens modeshows of in showrooms. Deze collectiestukken worden gewoonlijk op een standaardmaat gesneden, die in de haute c outure bijvoorbeeld overeenkomt met een lichaamslengte van 178 cm voor vrouwelijke modellen en meestal met een kledingmaat van 34 of 34, 36 (EU). Vrouwen mogen niet langer zijn dan 181 cm. Voor mannen is het vooral belangrijk dat je lichaam niet te goed getraind is.

Waarom? Dus normale mannen kunnen zich minder met jou identificeren. Mannelijke modellen moeten een minimumlengte van 185 cm en een maximumlengte van 195 cm hebben. Als vrouwelijke modellen dan hoge schoenen dragen, zijn de grootste verschillen niet al te extreem. Bij een modeshow zijn alle modellen dan ongeveer even lang en leidt niets af van de modestukken.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor online winkels, vooral als het gaat om de eerste artikelen in een collectie, worden standaardmaten uitgegeven. Of het nu gaat om kleding, met maat S of M (US) of schoenen met een standaardmaat van 36 tot 38 (EU) voor vrouwen en 42 of 43 (EU) voor mannen.

Hier presenteren we de allesbepalende voor fotomodellen & curvy modellen. Als uw maten afwijken, vindt u hier tips voor korte en lange modellen:

Afmetingen en afmetingen in een oogopslag: Nationaal en internationaal

Voordat we in detail treden, dit zijn de algemene “normen” voor 95% van alle banen. Hoe dichter je bij deze metingen zit, hoe beter de voorwaarden zijn – afgezien van de persoonlijkheid.

  • Vrouwen
    Lichaamslengte voor mode: 176 – 180cm / internationaal
    Lichaamslengte voor reclame: 172 – 181cm / Duitsland
    Slank figuur, meestal lang haar
  • Heren
    Lichaamslengte voor mode: 186 – 190cm / Internationaal
    Hoogte voor reclame: 184 – 194cm / Duitsland
    Slank of licht atletisch figuur

Als je internationale maten hebt, kun je ook in het buitenland model staan!

Metingen voor modellen voor reclame

Voor wie alleen in de reclame wil werken, dus niet op het gebied van de haute couture, zijn de maten niet meer zo doorslaggevend. Hier kunnen vrouwen ook succesvol zijn met een lengte van 170 cm, of zelfs met een lengte van 183 cm. De maten zijn ook soepeler voor herenmodellen, de reclame eist niet langer de “absolute ideale maten” en het figuur mag ook een beetje afwijken.

Vereisten voor plus size modellen

Plus size modellen zijn echt in de mode. Steeds meer modeontwerpers en creatieve kunstdirecteuren gebruiken rondingen in hun reclame. Er is nog steeds een klein verschil tussen plus size modellen en curvy modellen. Plus size modellen zijn modellen die iets boven de “normale” maten van een fotomodel zitten, d.w.z. plus size modellen zijn vrouwen met een kledingmaat van 38 of 40 (EU). Plus size modellen kunnen uitstekend werken omdat meer vrouwen zich met hen kunnen identificeren dan met high fashion modellen. Als plus size model kun je dus niet alleen voor modeklanten werken, maar ook in de reclame. Dit maakt de jobkansen divers en zo kan je als plus size model in de industrie goed geld verdienen. Wil je een plus size model worden? Stuur ons dan uw sollicitatie!

Doe je eigen metingen! Meet heupen, taille en borst

Hier kunt u alle belangrijke punten op uw lichaam zien om uw eigen metingen te doen. Zorg ervoor dat u zo weinig mogelijk kleding draagt bij het meten en wees eerlijk tegen uzelf bij het meten!

Modellen met rondingen: maten en kleding

Curvy modellen zijn vrouwen met een kledingmaat tussen 42 en 44. De cupmaat is ook veel groter en kan wel tot een G-cup gaan. Curvy-modellen zijn zeer populair, net als plus size-modellen, omdat zij het meest overeenkomen met de maten van de gemiddelde vrouw. De gemiddelde vrouw in Europa heeft een kledingmaat van 44, hetgeen betekent dat zelfs Curvy Models slechts op het algemene gemiddelde zitten met een gemiddelde kledingmaat van 42 tot 44. Als een curvy model, zijn we ook erg blij om uw aanvraag te ontvangen voor ons modellenbureau.

Camille @Berlin Fashion Week: Video

Camille uit Hamburg bezocht ons op de Berlin Fashion Week en voila, een nieuwe video! Hier zijn de eerste foto’s van Camille!

Interview met modefotograaf Oliver Rudolph: Curvy Models

Mode fotograaf Oliver Rudolph in een interview met FIV Magazine. Vind meer interviews met modellen, influencers en fotografen in het modetijdschrift.

Mensen Modellen en Gezichten

Het laatste deel van de modellen gaat over degenen met zeer speciale kenmerken: Gezichten. Extreem wild haar, tatoeages, best agers en nog veel meer. Mensenmodellen werken vooral in de reclame, of het nu voor een mueslireclame is of voor een comfortabele matras. Mensenmodellen komen overeen met het heel normale uiterlijk van alledaagse mensen. Ze hebben een bijzondere spleet tussen hun tanden, veel krullen of een opvallende en prominente neus. Als je als people model wilt werken, moet je je niet aanmelden bij een modellenbureau maar bij een speciaal people agency. Wat is het verschil? Mensen agentschappen werken op dezelfde manier in de reclame, het enige wat ze minder dienen is mode. Als model kun je echter ook banen krijgen in de reclame, voor webwinkels of klassiek reclamemateriaal zoals beeldbrochures en catalogi.

De afmetingen van de modellen zijn even gevarieerd als het werk. Er is een geschikt agentschap voor elk gebied.

Converteer metingen: VK, VS, EU

Alle belangrijke maten voor de USA, UK en Europa inclusief heupen, taille en borst voor vrouwelijke en mannelijke modellen.

Afmetingen voor vrouwelijke modellen

Alles belangrijk van buste tot billen en confectie wereldwijd.

Maat XXS XS S M L XL XXL
IT 36 38 40 42 44 46 48
UK 4 6 8 10 12 14 16
US 2 4 6 8 10 12 14
Bust 79cm 83cm 87cm 91cm 95cm 99cm 103cm
31″ 32.5″ 34.25″ 35.75″ 37.25″ 39″ 40.5″
Natuurlijke taille 60.5cm 64,5 cm 68,5 cm 72,5 cm 76,5 cm 80.5cm 84,5 cm
23.75″ 25.25″ 27″ 28.5″ 30″ 31.5″ 33.25″
Lage Taille 77cm 81cm 85cm 89cm 93cm 97cm 101cm
30.25″ 31.75″ 33.5″ 35″ 36.5″ 38″ 39.75″
Hip 85,5 cm 89,5 cm 93,5 cm 97,5 cm 101,5 cm 105,5 cm 109,5 cm
33.5″ 35.25″ 36.75″ 38.25″ 40″ 41.5″ 43″
Overarm 74cm 75.5cm 77cm 79,5 cm 81cm 82,5 cm 84cm
29″ 29.75″ 30.25″ 31.25″ 31.75″ 32.5″ 33″

Bron: Belstaff

Afmetingen voor mannelijke modellen

Alle belangrijke gegevens voor mannen die model willen worden.

Maat XS S M L XL XXL XXXL XXXXL
IT 44 46 48 50 52 54 56 58
UK 34 36 38 40 42 44 46 48
US 34 36 38 40 42 44 46 48
Borst 90cm 94cm 98cm 102cm 106cm 110cm 114cm 118cm
35.5″ 37″ 38.5″ 40.25″ 41.75″ 43.25″ 44.75″ 45.5″
Lage Taille 78.5cm 82,5 cm 86,5 cm 90,5cm 94,5 cm 98,5 cm 102,5 cm 106,5 cm
31″ 32.5″ 34″ 35.5″ 37.25″ 38.75″ 40.25″ 42″
Hip 91cm 95cm 99cm 103cm 107cm 111cm 115cm 119cm
35.75″ 37.5″ 39″ 40.5″ 42.25″ 43.75″ 45.25″ 46.75″
Overarm 82,5 cm 84cm 85,5 cm 87cm 110cm 89cm 90cm 91cm
32.5″ 33″ 33.5″ 34.25″ 34.5″ 35″ 35.5″ 35.75″

Bron: Belstaff

Converteer schoenmaat: EU, VK en VS

Tafel van Asos.

UK SIZE EU MAAT US SIZE VOETLENGTE (MM)
3 35.5 4 220
4 37 5 229
5 38 6 237
6 39 7 246
7 40.5 8 254
7.5 41 8.5 258
8 42 9 262
8.5 42.5 9.5 266
9 43 10 271
9.5 44 10.5 275
10 44.5 11 279
10.5 45 11.5 283
11 46 12 288
12 47 13 296
13 48 14 305
14 49.5 15 314

Inderdaad! Lichaamsgrootte maakt het verschil in banen voor modellen

Elk modellenbureau is blij met zo’n diamant. Voor de overgrote meerderheid blijft de regel echter dezelfde: je modellencarrière wordt bijna altijd uitsluitend bepaald op basis van je lengte. Wanneer we de aanvragen op het bureau doornemen, is de eerste informatie die we zien niet je naam of waar je woont, maar je lengte. Natuurlijk, we kijken altijd naar de foto’s. Maar als kleiner model heb je altijd die speciale internationale look of een kant-en-klare modellenportefeuille nodig. Voor internationale klanten is vooral de lichaams- en kledingmaat van de modellen van belang. Maar eerst kijken we naar wat een typische klant uit Duitsland belangrijk vindt wanneer hij een aanvraag indient.

In principe worden de volgende specificaties gewoonlijk door de opdrachtgever aan het modellenbureau gegeven:

  1. Lichaamsgrootte van het model (80% van de verzoeken let hierop)
  2. Kledingmaat van het model (70% verzendingsmaten)
  3. Uiterlijk van het model (haarlengte, haarkleur, huidskleur, enz. 65% van de verzoeken)
  4. Erkenningswaarde (slechts 10% van de verzoeken)

Dus zie je, metingen maken veel verschil. Je moet je markt vinden, als een klein model, een fotomodel, een model met rondingen, enz.

Elegante presentatie van mode vereist slanke lichamen

Elegantie – Om producten elegant te presenteren, is het figuur van het model van cruciaal belang voor modeontwerpers en hun agentschappen. De verhoudingen van het model moeten kloppen, zodat het totaalbeeld tijdens de presentatie klopt. Het maakt niet uit of het een modeshow, een reclameposter of een commercial is. Kleren zien er veel eleganter uit op slanke lichamen. We kennen allemaal de beroemde “droomafmetingen” van 90-60-90 (heupen/omvang/borst). Deze drie maten worden als ideaal beschouwd wanneer ze in verhouding staan tot de lichaamsomvang.

Als high fashion model in Milaan of Parijs, is dat vaak te veel. Als New Face kunnen je heupen nog smaller zijn, net als je borst. Een 87-58-82 (H/T/B) heeft goede kansen op afgietsels in de modehoofdsteden.

Kleine modellen hebben minder kans op grote klussen

Als je kleiner bent dan 175 cm, maak je als vrouw geen kans bij castings in modesteden. Als je korter bent dan 175 cm, maak je helaas geen kans bij de castings van de grote ontwerpers. Voor online winkels, labels en reclameshoots op de nationale markt maak je nog steeds kans op banen. Daarom is het de moeite waard om, zelfs als kleiner model, op je proporties te letten. Als een product bijvoorbeeld wordt gepresenteerd door één persoon en niet door een groep, is de hoogte veel minder belangrijk. Als de verhoudingen kloppen en als u kleiner bent dan 175 cm en ook iets kleiner dan 90-60-90, klopt het totaalplaatje. PR- en reclamebureaus weten echter dat je als kleiner model meestal minder geboekt wordt, zodat de honoraria wat lager liggen. Hoe eerder je in het schema past van lang en aantrekkelijk zijn, hoe makkelijker het voor je is.

Boven de 181 cm wordt het moeilijker als vrouw. Net zoals er grenzen naar beneden zijn, zijn er ook grenzen naar boven. Vrouwelijke modellen boven de 181 cm hebben het moeilijker. Aan de ene kant ben je groter dan je vrouwelijke collega’s. Maar je bent ook vaak langer dan je mannelijke collega’s. Op hoge hakken ben je met 187 cm net zo lang als de meeste jongens. Ook op de catwalk. De modecollecties worden voor de eerste presentatie slechts in één maat gemaakt. Meestal voor kledingmaat 34 (max. 34/36) bij 175-179cm. Ontwerpers, teams en producenten zouden elk afzonderlijk stuk moeten veranderen of alle modellen groter moeten boeken. Model passen is over het algemeen een taak die je als model uitvoert.

Dit zijn slechts twee factoren die aangeven waarom het moeilijk is om boven een bepaalde hoogte met succes model te staan. Toch heb je goede kansen op de nationale reclamemarkten, bijvoorbeeld bij mensenbureaus. Zij hebben vaak banen die erg lijken op die van modellenbureaus: commercials, beurzen & co. Er zijn mensenbureaus in elke grote stad.

De reclame-impact van elegantie voor alle soorten merken

In de internationale mode-industrie zijn de regels, zoals gezegd, veel strikter. In plaats van 90-60-90, kan het 87-58-82 zijn. Bij het zoeken naar modellen zijn modeontwerpers, net als agentschappen, erop gebrand de producten in de hoogst mogelijke kwaliteit te presenteren. Hoe hoger de kwaliteit en de exclusiviteit van het product, hoe gemakkelijker het is om een hoge prijs voor het product of de dienst te rechtvaardigen. Daarom kan een goed model dat door uiterlijk en poses producten kan verkopen, ook veel geld verdienen. Zelfs voor individuele reclamecampagnes zijn bedragen van vier en vijf cijfers al snel mogelijk voor eendaagse reclameproducties, zelfs voor“nieuwe gezichten“. Waarom heeft reclame modellen nodig voor evenementen, foto’s en video’s? Lees hier meer: Reclame en haar functie in marketing.

Duur of goedkoop: mode moet elegant gepresenteerd worden

Zelfs goedkopere labels proberen in hun reclame altijd het niveau van de dure labels te evenaren. Of het nu gaat om een exclusief internationaal label of een startend modebedrijf, het model moet een slank lichaam hebben, zodat de kleding optimaal valt, niet kreukt en perfect past. Dit geldt voor alle modehoofdsteden en modellen in New York, Parijs, Londen en Milaan.

Mode is altijd iets bijzonders. Mode gedijt op speciaal zijn! Elk seizoen lanceren ontwerpers wereldwijd regelmatig nieuwe modecollecties. Niet alleen grote internationale modeontwerpers en winkelketens werken op deze manier. Kleine modelabels moeten hun klanten ook voortdurend nieuwe ontwerpen en modellen voorstellen om hun aandacht te trekken. Ontwerpers en mode moeten zichzelf dus voortdurend opnieuw uitvinden om interessant te blijven voor de consument.

Een Curvy Model worden: Supersize modellen worden steeds populairder

Nooit eerder waren ze zo gewild – rondborstige modellen. Persoonlijkheid in plaats van “ideale afmetingen”. De rondingen van de jaren 50 en de nog steeds heersende Size 0-modellen brengen de volgende ontwikkeling in de modewereld, het Curvy Model. Het is belangrijk hier op te merken: Curvy betekent niet lui en fast food. Voeding is de sleutel, zoals voor elk model, want je wilt je atletische rondingen niet verliezen. De markt voor rondborstige modellen groeit voortdurend en ze zijn overal gewild.

Shows in Milaan, New York, Parijs, Hong Kong en Londen

De nieuwe meesterwerken worden regelmatig gepresenteerd tijdens de modeweken. In Milaan, New York, Parijs, Hong Kong en Londen. In de lente, de zomer, de herfst en de winter zijn de mensen altijd op zoek naar nieuwe looks en trends. Bijna alle ontwerpers hebben één ding gemeen: ze stemmen hun collecties af op lange, slanke mensen. Kleren vallen eleganter, stoffen ontplooien hun volle effect, alles ziet er exclusiever en hoogstaander uit! Sierlijke figuren maken kleren en hun eventuele prijs duurder. Ook al werken niet alle modemerken volgens dit schema, het grootste deel van de industrie doet dat wel.

Afmetingen voor modeshow

Modeshows en modepresentaties zijn onderhevig aan een ongeschreven norm. Voor vrouwelijke modellen wordt een kledingmaat van 34 (max. 34/36) met een lichaamslengte van 177-180 (176-181) cm als ideaal beschouwd aan het begin van je carrière. Je heupen moeten onder de 91 cm zijn. Voor herenmodellen geldt meestal een kledingmaat van 48 (max. 50/52) bij een lichaamslengte van 185-192 cm. Een tip voor mannelijke modellen: Aan het begin van je carrière moet je als mannelijk model ook aandacht besteden aan een jongere look. Als je er in je eerste jaren als model te mannelijk uitziet, verpest je al snel je kansen op banen in de mode-industrie en op castings. Daarom moet je in je eerste jaren als mannelijk model altijd met een geschoren baard naar castings gaan.

Model Casting Berlijn – Video van de casting van het agentschap

Hier is een inkijkje in een model casting, hier vanuit Berlijn in de zomer en in de hoogste club van Berlijn, het House of Weekend.

Modelcoachingsdagen – Hoe onze modellen leren

Hier ziet u een van onze laatste Model Coaching Days (exclusief voor onze modellen). Ook in het interview, de model coach Lutz Marquardt!