Napapijri: Merk, Windbreaker, Reistas & Outdoor Mode voor Mannen & Vrouwen

Napapijri – functionaliteit en modieus design, dat is waar het modemerk voor staat, dat in 1987 werd opgericht tijdens de Mont Blanc Expeditie. De outdoorkleding en sportkleding is geschikt voor elk seizoen dankzij de innovatieve materialen. Het label besteedt bijzondere aandacht aan natuur- en dierenbescherming. In de winterjassen wordt bijvoorbeeld geen echt dons of bont gebruikt. De naam van het merk komt uit het Fins en staat voor “Noordelijke Poolcirkel”. In dit artikel komt u meer te weten over de geschiedenis en de spectaculaire successen van het merk.

Geschiedenis van Napapijri: Italiaanse oorsprong

Napapijri is een merk waarvan de naam vreemd en mysterieus klinkt. “Napapijri” is de Finse naam voor de poolcirkel. Dit betekent echter niet dat het merk uit Finland afkomstig is. Het bedrijf Napapijri werd in 1987 opgericht in Italië, in de stad Aosta. De oprichters van het merk Napapijri hebben zich laten inspireren door de hoogste top in de Alpen – de Mont Blanc. Het merk is ontstaan uit het initiatief van beroemde ontdekkingsreizigers die gefascineerd waren door de poolcirkel. Elk Napapijri product is het resultaat van deze fascinatie.

Bering Bag en Skidoo – Spectaculaire successen van het merk

Napapijri’s eerste product was de Bering Bag reistas. Een belangrijke inspiratiebron voor het ontstaan ervan waren de grote ontdekkingsreizen. Het model Bering Bag werd al snel een echt icoon. Ook nu nog is deze tas het bekendste model van het Italiaanse merk. De Bering Bag reistas is een weerspiegeling van de Napapijri filosofie. De zak wordt gekenmerkt door zijn cilindrische vorm. Het model ontleent zijn naam aan de soldaat en zeeman Vitus Bering, die in de achttiende eeuw de Noordelijke IJszee verkende in opdracht van tsarina Catharina II.

Dit zijn niet alle innovaties van het merk Napapijri. Al snel begon het merk ook met de productie van hoogwaardige outdoorkleding. Deze kleding werd snel populair onder liefhebbers van lange reizen. Het Italiaanse merk wilde een zo hoog mogelijke positie op de markt bereiken. Daarom richtten de oprichters zich op stijlvolle producten van de hoogste kwaliteit. Onder de jacks, sweatshirts en broeken die aan verschillende weersomstandigheden kunnen worden aangepast en een interessant design hebben, is er ook het Skidoo jack – Napapijri’s beroemdste hit, die in 1990 op de markt werd gebracht.

Speciale materialen en nieuwe technologieën leidden ertoe dat de Skidoo-jas een belangrijke doorbraak was in de ontwikkeling van het merk. Het innovatieve jack was een goed antwoord op belangrijke behoeften van alle reizigers en buitensporters. Wat heeft bijgedragen tot het fenomeen? Er waren enkele belangrijke factoren die deze grote populariteit van het model veroorzaakten. Een van de belangrijkste was het oorspronkelijke ontwerp. De Skidoo jas wordt gekenmerkt door de traditionele lijn van Inuit anoraks. Bovendien is de jas zeer geschikt voor de meest extreme thermische omstandigheden (net als Eskimokleding). Het fenomeen van de Skidoo jas was een grote verrassing. De oprichters van Napapijri besloten het potentieel ervan te benutten. En zo breidden ze in 1997 de lijn uit met broeken en accessoires gebaseerd op het Skidoo-model.

Steps to Success: Skidoo Jacket & Karl Lagerfeld

Na het succes van de Skidoo-jas verschenen er nieuwe campagnes en nieuwe producten waarvan de kwaliteit en het ontwerp zelfs de meest veeleisende klanten tevreden stelden. Elke nieuwe Napapijri-collectie was een geslaagde poging om klanten ervan te overtuigen dat het verleden en het heden de toekomst kunnen vormen.

Het merk was altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. In 1998 debuteerde het op de Japanse markt en vijf jaar later knoopte het een samenwerking aan met Karl Lagerfeld. Het Skidoo-jack was opnieuw het hoofditem van een collectie die tijdens deze samenwerking werd gelanceerd. In 2007 presenteerde Napapijri een andere nieuwigheid, Napapijri schoenen. Deze uiterst comfortabele en veilige stads- en wandelschoenen zijn vanaf het begin zeer populair geweest. Door de uitbreiding van het assortiment kon het merk zich verder ontwikkelen. In 2009 waren er 50 boetieks op de markt en drie jaar later waren het er al meer dan 100!

Geschiedenis in een oogopslag

Hier vindt u de geschiedenis van het Italiaanse merk in het kort:

  • 1987: opgericht in Italië, in de stad Aosta
  • Eerste product: Bering Bag Reistas
  • 1990: Introductie van de Skidoo jas – de beroemdste hit
  • 1997: Uitbreiding van de lijn met broeken en accessoires
  • 1998: Debuut op de Japanse markt
  • 2004: Samenwerking met Karl Lagerfeld
  • 2007: Introductie van schoenen
  • 2009: 50 boetieks op de markt
  • 2012: Meer dan 100 boetieks op de markt

Napapijri x Zalando met Taron Egerton

Design, duurzaamheid en innovatie komen samen in deze campagne die het verleden en de toekomst van het merk verenigt. Het verleden, als een herinnering aan een tijd waarin de natuur inspireerde tot de creatie van de eerste jas. De toekomst als de enige mogelijke keuze om deze aard en oorsprong te behouden. In de campagne draagt merkambassadeur Taron Egerton het iconische Rainforest Pocket jack, nu gemaakt van gerecycled polyester.

V&A: Napapijri

Napapijri is het absolute cultmerk als het op outdoorkleding aankomt. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over het merk:

Wanneer is het merk opgericht?

Napapijri werd in 1987 in Italië opgericht.

Wat betekent de naam Napapijri?

De naam komt uit het Fins en staat voor “noordelijke poolcirkel”.

Hoe spreek je het merk Napapijri uit?

Ze zeggen “na-pa-pie-rie”, de “J” is stil. Het Finse woord waaruit de naam afkomstig is, wordt gespeld als “Napapiiri”, wat dichter bij de werkelijke uitspraak ligt. De derde lettergreep -pii- heeft een lange “ie” zoals in “dinsdag”. Er zijn mensen die de “J” in “Napapijri” proberen uit te spreken.

Merken zoals Napapijri: Diesel & Armani

Naast Napapijri behoren ook Diesel en Armani tot de meest gewilde jeansmodemerken. Deze luxemerken verkopen heren- en damesmode, evenals tassen, schoenen en accessoires.

Diesel: jeans, duurzame mode, geschiedenis & horloges

Het merk dat, net als de modemerken Guess, Tommy Hilfiger, GAP, direct geassocieerd wordt met jeansbroeken. Zij zijn aantoonbaar de makers van jeans en bieden nog zoveel meer. Je zou ze revolutionairen van de duurzaamheid kunnen noemen, omdat ze zich verzetten tegen massaproductie en met hun “UP – CYCLING”-campagne een campagne voor meer duurzaamheid in de mode-industrie zijn begonnen. Klik op de onderstaande link om meer te weten te komen over Diesel en haar collecties.

Armani: het elegante sportmerk EA7, parfum & horloges

Een wereldberoemde naam achter een man die de modewereld revolutioneerde. Hij heeft elegantie en classicisme naar een nieuw niveau getild. Milaan, de stad van de mode, is geworden wat het nu is dankzij zijn werk. Klik op de onderstaande link voor meer informatie over Armani.

Mode merken: Lijst

Als je enthousiast bent over luxemerken zoals Napapijri en meer wilt weten over merken, bekijk dan hier onze grote gids en leer de topmodemerken in de wereld kennen.

Napapijri is een modemerk dat begint met N. Meer modemerken die met een N beginnen, vindt u hier: