Burberry – trenchcoat, sjaal, jas en mantel

Burberry – Naast Stella Mc Cartney en Alexander McQueen is het Britse modemerk Burberry een van de populairste en bekendste modelabels uit Engeland. Of u nu een modeliefhebber bent of niet, het merk bestaat al meer dan 150 jaar en is goed ingeburgerd. Of het nu gaat om een sjaal of een jas, de klassiekers van het Britse merk zijn zeer geliefd bij zowel vrouwen als mannen. Een lange geschiedenis kenmerkt het bedrijf en Burberry heeft de laatste jaren des te meer succes geboekt. Ook de betrokkenheid van het bedrijf bij jonge kunstenaars is indrukwekkend, want de Burberry Foundation, die sinds 2008 bestaat, steunt scholen en andere creatieve verenigingen. In dit artikel komt u alles te weten over het in Londen opgerichte modebedrijf, zijn oorsprong en zijn producten.

Oorsprong van het label – geschiedenis, oprichting & begin

Toen het modebedrijf in 1856 werd opgericht, ontwierp de ontwerper Thomas Burberry uitsluitend jassen en outdoorkleding voor mannen. Thomas was een zogenaamde herenboetiek die zijn eerste winkel opende in Londen, Engeland. Hij opende de eerste winkel in 1891 en heeft sindsdien een grote invloed gehad op de mode-industrie. Of het nu door historische filmsterren is, zoals Audrey Hepburn in de voortreffelijke film ‘Breakfast at Tiffany’s’, of zelfs vandaag door beroemdheden als Kim Kardashian West en Victoria Beckham.

Thomas Burberry en zijn nakomelingen – het vinden van de stijl van het label

Of het nu gaat om het beroemde ruitjespatroon of de crèmekleurige trenchcoat, het bedrijf Burberry heeft in de afgelopen 150 jaar veel herkenbare kenmerken opgebouwd. Het modemerk is erin geslaagd aan de top te blijven over verschillende generaties en wisselingen van ontwerpers heen.
Met het doel mensen te redden van het Britse weer, creëerde Thomas Burberry het Burberry label op 21 jarige leeftijd en opende zijn eerste winkel. Door zijn revolutionaire idee om een regenbestendige maar ademende stof te gebruiken, was hij in staat om weerbestendige kleding te creëren die niet alleen stijlvol maar ook nuttig was voor iedereen. Hij was een van de eerste modeontwerpers die gabardine stof gebruikte voor zijn jasjes en mantels. Tot dan toe was de stof nog zeer oncomfortabel en moeilijk te dragen. Het eerste octrooi op gabardine werd aangevraagd in 1888, d.w.z. slechts 3 jaar voordat de winkel werd opgericht. In 1912 was het zover en patenteerde Thomas Burberry de tielock coat, die wordt beschouwd als de voorloper van de beroemde trenchcoat en kan worden vastgemaakt met een eenvoudige riem met trekkoord.

Burberry Foundation – jong talent koesteren

Sinds 2008 is Burberry actief bezig met het promoten van jong talent, en met succes. Of het nu zangers, acteurs of schilders zijn, Burberry waardeert de creativiteit van mensen. Centraal staat eigenlijk alles wat met dans, film, theater en kunst te maken heeft. Het motto van de onderneming is heel duidelijk: creativiteit moet worden aangemoedigd en wel zoveel mogelijk. De stichting werkt ook samen met geselecteerde scholen in Engeland om de academische en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen te bevorderen en ervoor te zorgen dat zij een goede start maken in hun eigen leven en hun latere loopbaan. De organisatie heeft reeds meer dan 2,8 miljoen Britse ponden geschonken en het einde is nog niet in zicht.

LGBTQ+ gemeenschap – Burberry’s bijdrage

Ook de ondersteuning van gemarginaliseerde groepen wordt aangemoedigd, op de meest creatieve manier. Met een prachtige collectie die volledig uit regenboog- of regenboogkleurige kledingstukken bestaat. Opgedragen aan alle homo’s, lesbiennes, biseksuelen, transgenders en alle anderen die deel uitmaken van de LGBTQ+-gemeenschap. De regenboogcollectie werd gepresenteerd in een gigantische modeshow in een zee van kleur en zal waarschijnlijk nog lang herinnerd worden.

Burberry’s Onderscheidingen

  • Beste Modeontwerper’ voor Christopher Bailey, Bambi 2007
  • Britse ontwerper van het jaar’ voor Christopher Bailey, 2005
  • International Award of Council of Fashion Designers of America” voor Christopher Bailey, 2010

Burberry Logo Ontwikkeling

Het logo van Burberry is sinds de oprichting van het bedrijf zo nu en dan veranderd. Het eerste logo van het bedrijf bestond uit een grote tekening van een ridder op een paard. Burberry stond er in hoofdletters onder. Later werd dit logo vervangen door een ander. Het nieuwe logo, dat de etiketten van de kleding van Burberry sierde, had ook de tekening van de ridder, maar nu in kleine letters en het lettertype eronder was groter dan bij het vorige logo. Sinds 2018 is het eenvoudige Burberry-schrift in vette hoofdletters het huidige merklogo.

Modehoogtepunten – Cult Trench Coat & Sjaal voor dames & heren

Wanneer u aan Burberry denkt, hebt u waarschijnlijk een beeld van een verfijnde vrouw in de straten van Londen, die een trenchcoat draagt. Of een chique, oudere dame die met haar hond een café bezoekt en een sjaal draagt met het beroemde beige, zwarte, rode en witte ruitpatroon. Iedereen kan zich wel iets bij het merk voorstellen, en dat is te danken aan de statement kledingstukken die zich in de loop der jaren hebben gevestigd.

Tijdloze trenchcoat – van Audrey Hepburn via Kim Kardashian

Hoewel de beige gekleurde jas aanvankelijk meer een praktisch dan een modieus aspect had, werd hij al snel een echt modestatement. Na de oorlog waren zowel mannen als vrouwen zeer gecharmeerd van de waterdichte jassen en begonnen ze te dragen als een modestatement. Beroemde acteurs droegen het graag op filmsets om warm en droog te blijven tussen scènes en opnames. Vandaag de dag wordt de jas geliefd en geëerd door de hotste modellen, modebloggers en critici. Een campagne met Kate Moss en Cara Delevingne. Deze lieten zelfs de laatste persoon beseffen hoeveel stijl het dragen van een trenchcoat met zich meebrengt.

De jas wordt open of dicht gedragen. Het is meestal ontworpen in een lichte crèmekleur, maar is ook verkrijgbaar in vele andere kleuren. Het ziet er echter mooi en klassiek uit in elke toon. De jas reikt tot de knieën en wordt in de taille gesloten met een stoffen ceintuur en een metalen gesp. 8 parallelle knopen aan de voorkant dienen als modieus accessoire en de binnenkant is versierd met het typische ruitpatroon van het merk Burberry.

Modieuze sjaals & omslagdoeken voor dames en heren

De doorbraak van het beroemde Burberry-patroon, dat ook als zodanig is gepatenteerd, kwam bij het bedrijf in 1920. De eerste 40 jaar werd het alleen in de beroemde trenchcoats en overjassen genaaid. Pas in 1967 werd door een grappig toeval de klassieke Burberry-sjaal ontworpen. De manager van de Burberry-winkels in Parijs hield een tentoonstelling waar hij de jassen ondersteboven presenteerde en het ruitpatroon liet zien. Mensen wilden meer van het patroon en zo leidde het een tot het ander. Het begin van een nieuw tijdperk voor het merk was aangebroken en de productie van de kasjmieren sjaals kon beginnen.

Vandaag de dag wordt de sjaal beschouwd als een nobel statussymbool. Iedereen die iets van zichzelf vindt, koopt een Burberry sjaal. De stijl wordt altijd herkend en juist daarom is het een echt statement piece in de garderobe.

Hoogtepunten op de catwalk – Kendall Jenner, Gigi Hadid & Irina Shayk

De modeshows van het merk zijn allesbehalve gedateerd. Van technische kenmerken zoals lichteffecten, tot het hele decor van de modeshow, tot de collectie. Wie zou daar geen deel van willen uitmaken? Volgens hetzelfde motto lopen de knapste supermodellen voor de beroemde ontwerper en doen dat met veel trots. Een hoogtepunt voor elke modeweek, zeker! Wist je dat Burberry het eerste merk was dat zijn modeshows via sociale media als livestream voor de buitenwereld presenteerde? Nee? Wel, nu weet je het.

Magische Hallen – Modeshow in Londen tijdens Fashion Week

Een enorme zaal, een magische sfeer en mystieke muziek. Dat is ongeveer hoe je je een van Burberry’s trendy shows kunt voorstellen. In deze video ziet u de complete modeshow live vanuit Londen, die niet alleen overtuigt met een adembenemende ambiance, maar ook bij elke toeschouwer een magisch gevoel achterlaat. De collectie omvat een verscheidenheid aan dames- en herenkleding, van schoenen tot broeken en accessoires. De kleuren zijn in de klassieke zachte beige tinten, met zowel zwarte als witte accenten en natuurlijk het klassieke Burberry patroon.

Als je de video leuk vond, bekijk dan hier meer modeshows, promotieclips en andere spannende video’s van het Britse modehuis.

Tijdloos elegant – lichte kleuren en expressieve details

Tijdloze elegantie, dat was de stijl van de modeshow en die was succesvol. De mode spreekt voor zich en beschrijft een sterke, succesvolle vrouw die zich graag goed kleedt. Mooie klassiekers zoals de Burberry trenchcoat werden gecombineerd met nieuwe details zoals metaal of leer. Aangename kleuren, die in combinatie een prachtig totaalbeeld scheppen en gevarieerd kunnen worden voor iedereen die in verschillende stukken geïnteresseerd is. Als je de Burberry modeshows ziet, begrijp je waarom zoveel meisjes en vrouwen de droom hebben om model te worden. Het loont om op jonge leeftijd met modellenwerk te beginnen. In deze modeshow loopt het Amerikaanse model Kendall Jenner, die op 13-jarige leeftijd begon met modellenwerk. Als je model wilt worden, moet je op 14- of 15-jarige leeftijd beginnen om je kansen op een succesvolle carrière als model te vergroten.

De 5 meest gestelde vragen over Burberry

Het is geen geheim dat Burberry unieke runway shows geeft en een van de topbedrijven van de moderne tijd is, dus hier zijn de top 3 meest gestelde vragen over het merk en zijn kleding. Er zijn natuurlijk heel wat vragen over het populaire en bekende merk Burberry. De meest gestelde vragen en antwoorden vindt u hier.

Wat voor merk is Burberry?

Burberry is een topmodemerk dat in 1856 werd opgericht door de Britse textielhandelaar Thomas Burberry en dat vandaag de dag nog steeds internationale bekendheid geniet, vooral vanwege het ruitjespatroon dat het handelsmerk is.

Waar komt het Burberry merk vandaan?

Het merk Burberry komt uit Engeland. De eerste winkel werd in 1891 door oprichter Thomas Burberry in Londen geopend.

Waar wordt Burberry gemaakt?

De productielocaties voor Burberry London bevinden zich in Thailand en Turkije. De productielocaties bevinden zich sinds de jaren negentig niet meer in Engeland, omdat een grote golf van in deze landen geproduceerde namaakartikelen op de markt was gekomen. Dus kocht Burberry de fabrieken uit en verhinderde verdere uitvoer van de namaakgoederen.

Wanneer is Burberry opgericht?

1856 was het jaar waarin het bedrijf Burberry werd opgericht door de Britse textielhandelaar in Engeland.

Wat is Burberry Prorsum?

Burberry Prorsum is de high-end catwalk collectie van het bedrijf.

Merken als Burberry, Gucci en Louis Vuitton

Wat hebben Gucci, Louis Vuitton en Burberry allemaal gemeen? De drie modemerken staan bekend om de verkoop van dames- en herenkleding en accessoires voor modebewuste mensen.

Gucci : tas, schoenen, riem en parfum

Het Italiaanse modemerk Gucci is een van de bekendste en populairste merken ter wereld. Met producten zoals kleding, tassen, schoenen en accessoires. Als u meer wilt weten over dit luxelabel, klik dan op de link!

Louis Vuitton : tas, sjaal, handtas en schoenen

Het Franse modemerk Louis Vuitton is bekend geworden door zijn exclusieve assortiment koffers en bagage. Vandaag de dag heeft het modebedrijf zich echter een plaats veroverd op de wereldwijde markt voor luxe mode en is het zeer populair. Kom meer te weten over het merk en de producten van Luis Vuitton en lees het artikel over het beroemde high fashion label.

Wil je meer weten over modemerken?

Als dit artikel je honger heeft aangewakkerd naar meer kennis over high fashion merken zoals Burberry, dan vind je het allemaal hier in onze merkengids. Van klassiekers tot haute couture of streetwear merken, je vindt het hier allemaal.